SPURNÝ, Lubomír. Ke dvěma principům Schenkerova hudebního myšlení: předkomponovaný model a tvořivé slyšení. In Hudební věda a výchova 8. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 2000, s. 43-52. ISBN 80-244-0182-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Ke dvěma principům Schenkerova hudebního myšlení: předkomponovaný model a tvořivé slyšení
Název anglicky On Two Motivations of Schenker's Theory: Ursatz and Fernhören
Autoři SPURNÝ, Lubomír (203 Česká republika, garant).
Vydání Olomouc, Hudební věda a výchova 8, od s. 43-52, 10 s. 2000.
Nakladatel Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 80-244-0182-7
Klíčová slova anglicky Heinrich Schenker; Music theory; Fundamental line; Fundamental structure; Fernhören
Štítky Fernhören, Fundamental line, Fundamental structure, Heinrich Schenker, Music theory
Změnil Změnil: prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D., učo 17637. Změněno: 16. 6. 2007 15:52.
Anotace
Studie se zabývá základními pojmy Schenkerovy teorie: předkomponovaný model (Urlinie, Ursatz) a tvořivé slyšení (Fernhören). I když tyto pojmy bývají posuzovány rozděleně, panuje v původní Schenkerově teorie mezi oběma pojmy soulad. Základní tvar Ursatz je sice smyslově neuchopitelný, v procesu specifického nahlížení s pomocí Fernhören však postupně vyzařuje z podstaty jevu. Spolu se spekulativním rozumem se na jeho utváření podílí i zkušenost slyšení. Ursatz je tedy skrytou vlastností věcí a jeho ulpívání na povrchu je pouze útržkovité. Fernhören chápané jako tvořivé slyšení je současně tvořivým (spekulativním) myšlením, jež v sobě spojeně zachovává oba zmíněné momenty.
Anotace anglicky
The paper deals with the key words of Schenker’s theory: Urlinie (Fundamental line) or Ursatz (Fundamental structure) and Fernhören. Both the moments, speculative and psychological, are often perceived separately. Nevertheless, in the original Schenker's theory, their relation is complementary. Ursatz is sensuously incomprehensible phenomenon, however, in the process of specific inspection, Fernhören successively irradiates from the phenomenon fundament. Besides the speculative thinking, the hearing experience participates in its creation. Ursatz is a hidden feature of things and its sticking on the surface is only fragmentary. At the same time, Fernhören conceived as a creative hearing, is a creative (speculative) thinking, keeping connected both the moments within.
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 22:25