KATRŇÁK, Tomáš, Martin KREIDL and Laura FÓNADOVÁ. Proměna manželské volby v novém sociálním kontextu? Vývoj vzdělanostní homogamie v České společnosti v letech 1988 až 2000. (Change in Marriage Choice in the New Social Context? Trends in Educational Homogamy in Czech Society, 1988-2000.). In Mareš, P., Potočný, T. (eds.): Modernizace a česká rodina. Brno: Barrister & Principal, 2003, p. 97-123. ISBN 80-86598-61-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Proměna manželské volby v novém sociálním kontextu? Vývoj vzdělanostní homogamie v České společnosti v letech 1988 až 2000.
Name (in English) Change in Marriage Choice in the New Social Context? Trends in Educational Homogamy in Czech Society, 1988-2000.
Authors KATRŇÁK, Tomáš (203 Czech Republic), Martin KREIDL (203 Czech Republic) and Laura FÓNADOVÁ (703 Slovakia, guarantor).
Edition Brno, Mareš, P., Potočný, T. (eds.): Modernizace a česká rodina. p. 97-123, 2003.
Publisher Barrister & Principal
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14560/03:00009205
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 80-86598-61-6
Keywords in English educational homogamy; social stratification; assortative mating; social structure; postsocialism
Tags assortative mating, educational homogamy, postsocialism, social stratification, social structure
Changed by Changed by: Mgr. Laura Fónadová, Ph.D., učo 29757. Changed: 15/12/2003 13:32.
Abstract
Stať mapuje vývoj vzdělanostní homogamie v české společnosti mezi lety 1988 a 2000. Vychází z předpokladu, že vzdělanostní homogamie indikuje otevřenost sociální struktury. Autoři testují dvě hypotézy: podle první hypotézy během devadesátých let minulého století relativní vzdělanostní homogamie posiluje (sociální struktura české společnosti se uzavírá), podle druhé hypotézy vzdělanostní homogamie je vyšší mezi lidmi, kteří uzavřou sňatek v nižším věku (do 29 let) než u lidí, kteří uzavřou sňatek v pozdějším věku (30 a více let). Hypotézy autoři testují na všech uzavřených sňatcích v letech 1988, 1991, 1993, 1997 a 2000 podle vzdělání manželů a jejich věku. Na základě odhadnutých logaritmicko-lineárních modelů první hypotézu autoři zamítají (relativní vzdělanostní homogamie se v průběhu devadesátých let minulého století v české společnosti výrazněji nemění) a druhou hypotézu nezamítají (vyšší relativní vzdělanostní homogamie existuje mezi páry, které uzavřou sňatek v nižším věku, než mezi páry, které vstoupí do manželství v pozdějším věku).
Abstract (in English)
The article deals with trends in educational homogamy in Czech society from 1988 to 2000. It is assumed that educational homogamy indicates the degree of openness in social structure. Two hypotheses are tested: firstly, that during the nineties the relative educational homogamy became higher (the social structure of Czech society is closing). Secondly, educational homogamy is higher among people who get married younger (up to 29 years old), and lower among people, who get married later (over 30 years old). The data analysed were all for couples who married in the years 1988, 1991, 1993, 1997 and 2000, according to both partners' level of education and age. On the basis of log-linear analysis the first hypothesis was refuted (no strong changes in relative educational homogamy were observed during the nineties), and the second hypothesis was accepted (higher relative educational homogamy was observed among younger than among older engage couples marrying in those years).
Links
MSM 142300002, plan (intention)Name: Děti, mládež a rodina v transformaci (Acronym: MLADĚRO)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Children, Youth and Family in Transition
PrintDisplayed: 22/7/2024 09:25