C 2003

Diskurzy a reprezentace dětství ve věku nejistoty

NOSÁL, Igor

Základní údaje

Originální název

Diskurzy a reprezentace dětství ve věku nejistoty

Název anglicky

Discourses and the Representation of Childhood in the Age of Uncertainty

Autoři

NOSÁL, Igor (203 Česká republika, garant)

Vydání

I. Brno, Modernizace a česká rodina, od s. 177-188, 12 s. Sociální studia, 2003

Nakladatel

Barrister @ Principal

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/03:00009394

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

80-86598-61-6

Klíčová slova anglicky

childhood; children; discourses
Změněno: 7. 1. 2004 13:57, Mgr. Igor Nosál, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek je věnován analýze diskurzů o dětství v české post-socialistické společnosti. Na základě ukázek z diskurzivní analýzy interview, e-diskusí a publikovaných expertních textů autor ukazuje, jak dochází k znejistění a re-konstrukci dosud panujících vzorů socialistického modelu dětství v českém veřejném diskurzu i v rovině intimních biografických reflexí. Tato re-konstrukce dětství jako sociální kategorie a instituce je podle autora variací obecnějšího procesu proměny modelu dětství jakožto instituce "těžké" modernity ve fluidní a "nejistou" sociální kategorii a instituci v post-moderní "společnosti nejistoty", jak jej reflektuje sociologie na Západě od 70.-80.let 20.století. Tuto proměnu dětství se autor nakonec pokouší také zarámovat do širších sociálních souvislostí a představit konceptualizaci nového sociálního modelu "postmoderního dětství".

Anglicky

This paper focuses on the analysis of discourses on childhood in Czech post-socialist society. On the basis of illustrations from the discursive analysis of interviews, e-discussions, and published expert texts, uncertainty and the reconstruction of hitherto dominant images of the socialist model of childhood in Czech public discourse as well as on the level of intimate biographical reflections are described. This reconstruction of childhood as a social category and an institution is a variation in the general process of change in the model of childhood as an institution of heavy modernity in a fluid and uncertain social category and as an institution in post-modern societal uncertainty, as reflected by western sociology from the 1970s and 1980s. This change in childhood is placed into the framework of wider social connections, and the conceptualisation of a new social model of post-modern childhood is presented.

Návaznosti

MSM 142300002, záměr
Název: Děti, mládež a rodina v transformaci (Akronym: MLADĚRO)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Děti, mládež a rodina v transformaci