2003
Diskurzy a reprezentace dětství ve věku nejistoty
NOSÁL, IgorZákladní údaje
Originální název
Diskurzy a reprezentace dětství ve věku nejistoty
Název anglicky
Discourses and the Representation of Childhood in the Age of Uncertainty
Autoři
NOSÁL, Igor (203 Česká republika, garant)
Vydání
I. Brno, Modernizace a česká rodina, od s. 177-188, 12 s. Sociální studia, 2003
Nakladatel
Barrister @ Principal
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/03:00009394
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
80-86598-61-6
Klíčová slova anglicky
childhood; children; discourses
Štítky
Změněno: 7. 1. 2004 13:57, Mgr. Igor Nosál, Ph.D.
V originále
Příspěvek je věnován analýze diskurzů o dětství v české post-socialistické společnosti. Na základě ukázek z diskurzivní analýzy interview, e-diskusí a publikovaných expertních textů autor ukazuje, jak dochází k znejistění a re-konstrukci dosud panujících vzorů socialistického modelu dětství v českém veřejném diskurzu i v rovině intimních biografických reflexí. Tato re-konstrukce dětství jako sociální kategorie a instituce je podle autora variací obecnějšího procesu proměny modelu dětství jakožto instituce "těžké" modernity ve fluidní a "nejistou" sociální kategorii a instituci v post-moderní "společnosti nejistoty", jak jej reflektuje sociologie na Západě od 70.-80.let 20.století. Tuto proměnu dětství se autor nakonec pokouší také zarámovat do širších sociálních souvislostí a představit konceptualizaci nového sociálního modelu "postmoderního dětství".
Anglicky
This paper focuses on the analysis of discourses on childhood in Czech post-socialist society. On the basis of illustrations from the discursive analysis of interviews, e-discussions, and published expert texts, uncertainty and the reconstruction of hitherto dominant images of the socialist model of childhood in Czech public discourse as well as on the level of intimate biographical reflections are described. This reconstruction of childhood as a social category and an institution is a variation in the general process of change in the model of childhood as an institution of heavy modernity in a fluid and uncertain social category and as an institution in post-modern societal uncertainty, as reflected by western sociology from the 1970s and 1980s. This change in childhood is placed into the framework of wider social connections, and the conceptualisation of a new social model of post-modern childhood is presented.
Návaznosti
MSM 142300002, záměr |
|