2003
Předpoklady liberálního dorozumívání. Model propagandy E. S. Hermana a N. Chomského.
KOUŘIL, VítZákladní údaje
Originální název
Předpoklady liberálního dorozumívání. Model propagandy E. S. Hermana a N. Chomského.
Název anglicky
Preconditions of liberal understanding. Overview of critiques of Herman and Chomsky s propaganda model.
Autoři
Vydání
Brno, Média a realita 04. Sborník prací Katedry mediálních studií a žurnalistiky FSS MU. od s. 145-181, 37 s. 2003
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
80-210-3308-8
Změněno: 18. 5. 2004 15:58, Mgr. Vít Kouřil
Anotace
Anglicky
The article "Preconditions of liberal understanding" explores the so-called propaganda model elaborated by Edward S. Herman and Noam Chomsky in the book Manufacturing Consent. It summarizes the academic exploration of this radical functionalist model of the behaviour of US media and deals in more detail in particular with the terms of propaganda, elites and hegemony. The individual so-called filters that regulate media communication according to Herman and Chomsky are placed within the context of studies dealing with ownership, advertising, media sources, institutional pressure (flak) and dominant ideology. In his conclusion the author summarizes problematic areas of the propaganda model and proposes a series of questions for the more thorough critical analysis of media behaviour within the political-economic environment of late modern societies.