CHAMONIKOLASOVÁ, Jana. Gradation of Meaning in an English Sentence. Anglica Wratislaviensia 42. Wrocław: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2004, roč. 42, č. 1, s. 111-118. ISSN 0301-7966.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Gradation of Meaning in an English Sentence
Název česky Gradace významu v anglické větě
Autoři CHAMONIKOLASOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant).
Vydání Anglica Wratislaviensia 42, Wrocław, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2004, 0301-7966.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/04:00030610
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky semantics; syntax; functional sentence perspective; word-order patterns
Štítky Functional Sentence Perspective, semantics, Syntax, word-order patterns
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D., učo 109. Změněno: 3. 12. 2007 15:56.
Anotace
The paper deals with Bolinger's theory of linear modification, which is based on the claim that 'gradation of position creates gradation of meaning when there are no interfering factors'. The theory of functional sentence perspective interprets the gradation of meaning as an essential property of the development of the communication. In developing the communication, the meanings continually move closer to the high point of the communication, i.e. they gradually gain in communicative value. The paper outlines the interfering factors that work counter to linear modification. Although word order is grammaticalized in English, the tendency to linear modification is so strong that under certain conditions, gradation of position creates gradation of meaning even when there are interfering factors.
Anotace česky
Článek pojednává o Bolingerově teorii lineární modifikace, jejímž ohniskem je která tvrzeni že "gradace pozice, pokud tomu nebrání rušivé faktory, vytváří gradaci významu". Gradace významu je v teorii funkční větné perspektivy chápána jako základní rys výstavby komunikace: od počátku věty směrem k jejímu konci roste komunikativní závažnost jazykových jednotek. Článek rozebírá faktory, které mohou gradaci bránit, a dokazuje, že tendence k lineární modifikaci je i v angličtině tak silná, že za určitých okolností ke gradaci významu a gradaci komunikativní závažnosti dochází i když jsou rušivé faktory přítomny.
VytisknoutZobrazeno: 31. 7. 2024 07:16