HAJNÁ, Věra. Self-Esteem of Intellectually Gifted Children and Children Identified by their Parents and Teachers as Gifted. In Book of Abstracts. Pamplona, Spain: 9th Conference of the European Council for High Ability, 2004, s. 164.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Self-Esteem of Intellectually Gifted Children and Children Identified by their Parents and Teachers as Gifted
Název česky Sebehodnocení intelektově nadaných dětí a dětí identifikovaných rodiči a učiteli jako nadané
Autoři HAJNÁ, Věra (203 Česká republika, garant).
Vydání Pamplona, Spain, Book of Abstracts, s. 164-164, 2004.
Nakladatel 9th Conference of the European Council for High Ability
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/04:00019793
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky self-concept; global self-worth; gifted children
Štítky gifted children, global self-worth, self-concept
Změnil Změnila: Mgr. Věra Konečná, Ph.D., učo 14655. Změněno: 23. 9. 2005 22:57.
Anotace
The investigation of the gifted childrens self-esteem is one part of the wider research focused on the sociability and emotionality of the gifted in the Czech Republic. The research is carried out in the sample of children at the age of 7-9. In the first stage of the research we identified the gifted children. We used Raven`s Coloured Progressive Matrices to screen the intelligence of the children in the classrooms. Childrens teachers and parents were asked to identify their children as gifted. In the second stage of the research we investigated the selected children elaborately. We used a lot of methods to obtain the required data but the most important for examination of the self-esteem and the intelligence were Wechsler Intelligence Scale for Children and Harters Self-Perception Profile for Children. The teachers evaluate childrens self-esteem by filling out Teachers Rating Scale of Childs Actual Behaviour.
Anotace česky
Zkoumání sebehodnocení nadaných dětí je součástí širšího výzkumu zaměřeného na sociabilitu a emocionalitu nadaných v České republice. Výzkumu se zúčastnily děti ve věku 7-9 let. V první fázi výzkumu jsme identifikovali nadané děti. Ke screeningu inteligence dětí ve třídách jsme použili Ravenovy barevné progresivní matrice. Také jsme požádali rodiče a učitele, aby identifikovali jejich děti jako nadané. Ve druhé fázi výzkumu jsme vybrané děti testovali podrobněji. Použili jsme širokou škálu metod pro získání údajů o dětech, ale pro výzkum sebehodnocení a struktury inteligence byly nejdůležitější Wechslerova inteligenční škála pro děti a Profil vnímání sebe sama pro děti S. Harterové. Učitelé hodnotili děti pomocí Škály aktuálního chování dítěte.
Návaznosti
GP406/02/D143, projekt VaVNázev: Sociabilita a emocionalita u intelektově nadaných dětí
Investor: Grantová agentura ČR, Sociabilita a emocionalita u intelektově nadaných dětí
VytisknoutZobrazeno: 14. 5. 2024 01:23