JARKOVSKÁ, Lucie. Role pohádek a dětské literatury v reprodukci genderových nerovností. Igor Nosál (ed.). In NOSÁL, Igor. Obrazy dětství v dnešní české společnosti. Studie ze sociologie dětství. Brno: Barrister&Principal, 2004, s. 42-52, 10 s. Sociální studia. ISBN 80-86598-80-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Role pohádek a dětské literatury v reprodukci genderových nerovností
Název anglicky The Role of Fairytales and the Children Literature in the Reproduction of Gender Inequalities
Autoři JARKOVSKÁ, Lucie (203 Česká republika, garant).
Igor Nosál (ed.).
Vydání Brno, Obrazy dětství v dnešní české společnosti. Studie ze sociologie dětství. od s. 42-52, 10 s. Sociální studia, 2004.
Nakladatel Barrister&Principal
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/04:00010568
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 80-86598-80-2
Klíčová slova anglicky Children; Childhood; Sociology of Childhood; Fairytales; Gender Inequalities
Štítky childhood, children, Fairytales, Gender Inequalities, Sociology of Childhood
Změnil Změnila: doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D., učo 21642. Změněno: 1. 7. 2009 00:49.
Anotace
Pohádky jsou často vnímány jako svět fantazie, kde dochází k překračování hranic, které vymezují různé kategorie sociální struktury. To však neplatí univerzálně, většina tradičních pohádek, které jsou dnešním dětem dostupné, a i mnohé pohádky novodobé, zachovávají značně tradičně vymezenou genderovou strukturu. Hlavní hrdina je častěji mužského rodu, ženské postavy jsou pasivní, úspěchu dosahují krásou nikoli vlastní šikovností, jejich osud je v rukou mužských postav. Takto konstruované pohádkové postavy se stávají vzorem, který dívkám a chlapcům přináší normativní poselství o podobě genderových rolí a genderových identit, které zapadají do systému hierarchicky uspořádanému podle genderu. Takto se pohádky stávají nástrojem reprodukce genderových nerovností ve společnosti.
Anotace anglicky
In the Czech specialist literature a childhood is perceived rather as a developmental stage of life, not as a social category. Childhood is a structured and structuring concept. In this chapter is analysis of childhood focused on the gender aspects of a fairytales.
Návaznosti
MSM 142300002, záměrNázev: Děti, mládež a rodina v transformaci (Akronym: MLADĚRO)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Děti, mládež a rodina v transformaci
VytisknoutZobrazeno: 29. 5. 2024 15:34