J 2004

Učitelé a jejich další vzdělávání: k některým psychologickým aspektům

LAZAROVÁ, Bohumíra a Alice PROKOPOVÁ

Základní údaje

Originální název

Učitelé a jejich další vzdělávání: k některým psychologickým aspektům

Název česky

Učitelé a jejich další vzdělávání: k některým psychologickým aspektům

Název anglicky

Teachers and their continuing education: towards some psychological aspects

Autoři

LAZAROVÁ, Bohumíra (203 Česká republika, garant) a Alice PROKOPOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

Pedagogika, Praha, UK Praha, 2004, 0031-3815

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14510/04:00011705

Organizační jednotka

Fakulta sportovních studií

Klíčová slova anglicky

teachers - in-service teacher training - psychological aspects
Změněno: 16. 6. 2008 09:00, RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.

Anotace

V originále

Autorky definují pojem další vzdlávání uitel a profesionální rozvoj uitel a prezentují nkteré výsledky z první fáze šetení zameného na sledování psychologických aspket dalšího vzdlávání uitel. Interpretují nkterá data z eského prostedí - které formy dalšího vzdlávání uitelé preferují, jaká je jejich cesta k volb vzdlávací akce,apod. Výbr vzdlávací akce uiteli bývá mnohdy náhodný a nereflektovaný a je ízen dostupností nabídky, její atraktivitou, refrencemi koleg apod. Autorky zdrazují možné rozdíly mezi potebami školské politiky, školy a individuálními vzdlávacími potebami uitel. V posledních letech je asto zdrazovaná poteba rozšíení role uitele, která pedpokládá získávání takových kompetencí jako jsou manažerské schopnosti, dovednost spolupracovat, úastnit se na rozvoji školy apod. Pesto mnoho zkušených uitel zstává pevážn soustedno na práci ve tíd a vztahují své vzdlávací poteby pedevším k této oblasti. Jedním z pedpoklad efektivity dalšího vzdlávání uitel je tedy harmonizace poteb školské politiky, školy a individuálních poteb uitel.

Anglicky

The authors defined the notions in service teacher training and profesional development, and they present some results of the research Psychological aspects of in-service teacher training. They present some dates from the Czech milieu - which kind of educational events teachers prefer, and which can their paths of choice within the educational event be. The teachers choice seem to be very often random, offhand, and strongly influenced by the accessibility of the event, in terms of time, location, and costs, by colleagues references, and by the attractiveness of the subject matter. Subsequently they point out some possible discrepancies among the needs of the educational policy, of the school, and of teachers as individuals, potentially hampering the process of professional development. In the last years, the widening role of the teacher is often mentioned, presupposing the development of new competencies, such the abilities to collaborate with colleagues, take part in the schools and the teachers professional development, and so on. Though, many experienced teachers remain concentrated on the work in the classroom, relating their needs merely to this area. In spite of that, one of the essential preconditions of the success of an educational event is the respect to the individual needs of teachers, assuming the harmonization of individual needs with those of the school and of the society.

Návaznosti

GA406/03/0700, projekt VaV
Název: Psychologické aspekty dalšího vzdělávání učitelů
Investor: Grantová agentura ČR, Psychologické aspekty dalšího vzdělávání učitelů