D 2004

Zdroje tvořivého procesu ve školní třídě

ŠVAŘÍČEK, Roman

Základní údaje

Originální název

Zdroje tvořivého procesu ve školní třídě

Název anglicky

Sources of the creative process in the classroom

Autoři

ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Česká republika, garant)

Vydání

Roč.LII, řada pedagogická U9. Brno, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. od s. 169-178, 12 s. 2004

Nakladatel

Filozofická fakulta MU

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

80-210-3452-1

Klíčová slova anglicky

creativity; creative process; grounded theory; qualitative research; primary education
Změněno: 25. 6. 2007 16:36, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek popisuje výsledky kvalitativního výzkumu zaměřeného na tvořivý proces ve školní třídě. Vychází z procesuálního pojetí tvořivosti, které dokáže postihnout determinanty tvořivosti, jako jsou intervenující podmínky, kontext, strategie použité žákem k tvořivému výkonu, ale také popisuje organizaci tvořivého procesu učitelem. Jádrem tvořivého procesu ve škole je tvořivý výkon žáka. Cílem výzkumu je odpovědět na otázku, které zdroje ovlivňují tvořivý proces ve školní třídě. S použitím zakotvené teorie byl proveden výzkum v jedné třídě sedmém ročníku základní školy. Práce přináší tři hlavní sdělení o tvořivém procesu ve zkoumané třídě. Za prvé, není-li tvořivý proces organizován učitelem, objevuje se během edukace velmi málo tvořivých výkonů žáků. Je-li však tvořivý proces učitelem organizován, tvořivých výkonů je více a nejsou zde velké rozdíly ve výkonech výjimečně tvořivých a netvořivých žáků. Druhý důležitý závěr výzkumu je zjištění, které faktory přispívají k tvořivému procesu ve školní třídě. Toto zjištění dokresluje pozadí tvořivého procesu v prostředí školy. Žáci podávají tvořivější výkony, jestliže mají srozumitelné zadání úkolu, jestliže mají čas a klid na soustředěnou práci, jestliže ve třídě panuje určitá atmosféra, jestliže žáci dodržují-li určitá pravidla komunikace, jestliže žáci mají určité poznatky z předmětu (většina divergentních úkolů na základní škole poznatky vyžaduje), jestliže pracují vhodným tempem, jestliže učitel využije tvořivých výkonů výjimečně tvořivých žáků jako příkladu pro netvořivé žáky. Třetím významným závěrem výzkumu je zjištění, že chce-li učitel cíleně podporovat tvořivý proces, musí se tomu učit. Stejně se tvořivému procesu musí učit žáci.

Anglicky

The article deals with creative process at primary education.