2005
Vztah mezi temperamentem a styly učení u studentů středních škol
CAGAŠ, Petr a Jiří DALAJKAZákladní údaje
Originální název
Vztah mezi temperamentem a styly učení u studentů středních škol
Název anglicky
Relation of temperament and learning styles in high school students
Autoři
CAGAŠ, Petr (203 Česká republika, garant) a Jiří DALAJKA (203 Česká republika)
Vydání
Brno, Vývoj utváření osobnosti v sociálních a etnických kontextech (ed. Petr Macek a Jiří Dalajka), od s. 327-341, 15 s. 2005
Nakladatel
FSS
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/05:00013578
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
80-210-3804-7
Klíčová slova anglicky
temperament; learning styles; learning style; LSI; TE-ZA-DO
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 27. 11. 2006 13:57, Mgr. Jiří Dalajka, Ph.D.
V originále
Prostřednictvím korelační studie jsme u středoškolských studentů (N=460) zkoumali souvislosti mezi šířeji pojatým temperamentem měřeným dotazníkem TE-ZA-DO (Smékal, 1983) a styly učení, zjišťovanými prostřednictvím české úpravy dotazníku LSI (Mareš, Skalská, 1993). Ukázaly se četné souvislosti mezi temperamentovými dimenzemi a styly učení, ačkoliv hodnoty koeficientů korelace byly obvykle poměrně nízké. Podařilo se replikovat zjištění o souvislosti mezi aktivitou a intencionálními aspekty učení (tzn. vnitřní motivací, vytrvalostí, odpovědností), aktivita se tak jeví jako významný protektivní faktor učení. Překvapivě se ukázalo, že se stejná temperamentová vlastnost (emotivita; primarita) může vztahovat k jiným stylům učení u mužů a žen.
Anglicky
We used correlational study to investigate relations of broadly conceptualized temperament (measured by TE-ZA-DO questionnaire, Smékal, 1983) to learning styles, which we ascertained by the Czech version of LSI questionnaire (Mareš, Skalská, 1993). Plenty of relations appeared, although the rates of correlational coeficients were usually quite low. We replicated the finding of relation of activity and intentional aspects of learning (that means inner motivation, persistence, responsibility) - activity may be therefore understood as an important protective factor of learning. Surprisingly we found out that the same temperament feature (emotivity, primarity) may lead to different learning styles in men and women.
Návaznosti
MSM0021622406, záměr |
|