SPURNÝ, Lubomír. Mezi řádem a chaosem: příspěvek k principu Hábova hudebního myšlení. Slovenská hudba. Bratislava, 2004, XXX, 1-2, s. 114-119. ISSN 1335-2458.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Mezi řádem a chaosem: příspěvek k principu Hábova hudebního myšlení
Název česky Mezi řádem a chaosem: příspěvek k principu Hábova hudebního myšlení
Název anglicky Between Order And Chaos: On the Rationale Behind Haba's Musical Thought
Autoři SPURNÝ, Lubomír (203 Česká republika, garant).
Vydání Slovenská hudba, Bratislava, 2004, 1335-2458.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky Alois Hába; Arnold Schoenberg; Athematicism
Štítky Alois Hába, Arnold Schoenberg, Athematicism
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D., učo 17637. Změněno: 22. 1. 2008 16:49.
Anotace
Na základě srovnání některých Schönbergových a Hábových vyjádření se autor zabývá problematikou produkce uměleckého díla. Již samo označení Musik der Freiheit, jež bývá spojováno s Hábovou tvorbou či se Schönbergovými díla z období tzv. volné atonality, znamená pro nezaujatého pozorovatele jistou klasifikaci: díla takto komponovaná bývají někdy spojována s tvůrčím modelem, jenž je zcela odkázán na svobodné vůli autora, v horším případě se pak jedná o náhodný či chaotický proces, kdy vznik díla není určován souborem předem daných pravidel a jednotlivé prvky a části jsou vzájemně volně přiřazovány. Tento dojem se na rozdíl od Schönberga snaží Hába vyvrátit připomínkou prvotní teoretické reflexe, která stojí na počátku vlastní kompoziční práce. S ohledem na procesu vznikání uměleckého díla se autor příspěvku pokouší obhájit myšlenku dvou odlišných modelů: Hábův vzorec se odvíjí od zvukové představy (Klangvorstellung) a teoretických základů (theoretische Grundlagen) k vlastnímu tvoření (Schaffen); Schönberg přechází od prvotního nevědomého tvoření (unbewusstes Schaffen) k teoretické reflexi (theoretische Reflexion). Oba zmíněné modely, na první pohled tolik odlišné, přesto spojuje společná představa: oba autoři zdůrazňují myšlenku svobodného tvoření.
Anotace anglicky
Comparing selected statements of Arnold Schoenberg and Alois Hába, I treat the issue of artistic production. The phrase itself, Musik der Freiheit, which is typically used in connection with Hába's oeuvre or Schoenberg's early atonal works, already suggests to the disinterested reader certain taxonomy. Works thus composed are usually associated with creative model, which is quite dependet on the free will of the composer; in the worst case, this represents an accidental or chaotic process, where the origin of a composition is not determined by a set of given criteria and parts are freely associated with each other. In contrast to Scgoenberg, Hába attepmts to contravene this convention with his commentary on the primary theoretical reflections that precede a composer's works. With regard for the creative process, I try to defend the concept of two distinct models: Hába's formula develops from his sound imagination (Klangvorstellung) and theoretical bases (theoretische Grundlagen) to his own creation (Schaffen); Schoenberg approaches composition from the initial subconscious creation to theoretical reflection. Both of these models, at first blush so different from each other, are nevertheless connected by a common theme: both composers emphasize the notion of free creation.
VytisknoutZobrazeno: 8. 5. 2024 16:01