J 2004

Do social workers avoid the dilemmasof work with clients?

MUSIL, Libor, Olga HUBÍKOVÁ, Kateřina KUBALČÍKOVÁ a Mirka NEČASOVÁ

Základní údaje

Originální název

Do social workers avoid the dilemmasof work with clients?

Název česky

Obcházejí sociální pracovníci dilemata své práce s klienty?

Autoři

MUSIL, Libor (203 Česká republika, garant), Olga HUBÍKOVÁ (203 Česká republika), Kateřina KUBALČÍKOVÁ (203 Česká republika) a Mirka NEČASOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

European journal of social work, Oxfordshire, Carfax Publishing, 2004, 1369-1457

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/04:00012015

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

Culture of Social Work Service Organizations; Dilemmas of Work with Clients; Street-level Policies
Změněno: 4. 7. 2008 14:38, PhDr. Mirka Nečasová, Ph.D.

Anotace

V originále

This article is devoted to Lipsky`s suggestion that purpose of street-level policies is to establish and justify patterns of behaviour that enable street-level bureaucrats to avoid the dilemmas provoked by uncertain working conditions. Based on a review of relevant literature as well as on case studies in the culture of social work service organizations by the authors, the article suggests that two kinds of street-level policies are described by the research. The first is consistent with the aforementioned idea by Lipsky and follows thewish of social service workers to avoid the dilemmas of their work with clients without trying to change those uncertain conditions that provoke these dilemmas. The actors of the second kind of street-level policy try to negotiate with relevant partners and to change uncertain working conditions that are at the roots of their dilemmas. Both kinds of street-level policy are described by means of empirical examples and their substantive features are summarised.

Česky

Článek se zabývá Lipskyho domněnkou, že řadoví pracovníci organizací služeb sociální práce se snaží uplatňovat a ospravedlňovat takové srategie interakce s klientem, díky kterým mohou obcházet dilemata vyvolaná neurčitostí jejich pracovních podmínek. Pomocí relevantní literatury a na základě vlastních případových studií kultury organizací služeb sociální práce autoři předkládají hypotézu, že výzkum dosud popsal dva typy strategií řadových pracovníků. První sleduje výše zmíněnou představu Lipskyho a je výrazem touhy pracovníků sociálních služeb vyhnout se dilematům práce s klientem, aniž by bylo nutné měnit ty neurčité pracovní podmínky, které vedly ke vzniku dilemat. Řadoví pracovníci, kteří uplatňují druhý typ strategie, se snaží s relevantními partnery vyjednat změnu těch neurčitých pracovních podmínek, které jsou zdrojem dilemat. Oba typy strategií jsou popsány pomocí empirických příkladů a v závěru je uveden přehled jejich podstatných charakteristik.

Návaznosti

GA403/03/0988, projekt VaV
Název: Funkce kultury služeb sociální práce a přístupy ke klientům
Investor: Grantová agentura ČR, Funkce kultury služeb sociální práce a přístupy ke klientům