D 2004

Dramatizace zkušenosti s/z aplikací při výuce stereochemie

ŠIBOR, Jiří

Základní údaje

Originální název

Dramatizace zkušenosti s/z aplikací při výuce stereochemie

Autoři

Vydání

Brno, Mezinárodní seminář didaktiků chemie. Sborník příspěvků. od s. 180, CD-ROM, 2004

Nakladatel

Masarykova univerzita v Brně

Další údaje

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

80-210-3612-5

Klíčová slova anglicky

dramatizace; stereochemie; fixace; motivace; kreativita
Změněno: 27. 5. 2005 12:17, Mgr. Jiří Šibor, Ph.D.

Anotace

V originále

Dramatizace jako výuková metoda má své kořeny u Jana Amose Komenského škola hrou, ale pravděpodobně již dávno před Komenským, kdy jistě byla formou předávání zkušeností následujícím generacím. Na poli stereochemie, čili v souvislostech s prostorovou představivostí o stavbě a procesech na molekulární a submolekulární úrovni, může být vhodnou, názornou motivační a fixační metodou výuky. Navíc vede žáky k tvořivosti, někdy snad až k fabulacím. Pro, a nejen, budou-cí učitele je také metodou překonání ostychu prezentovat se před ostatními; rozvíjí rétorické schopnosti, včetně prvků nonverbální komunikace. Stavbu atomů a molekul (3-D), stejně jako jejich chování (především reakční změny mechanismy reakcí), lze prezentovat dramatickými formami (pantomimou, činohrou a snad i muzikálem). Učitel i žák vystupují jako herci, režiséři, dirigenti, moderátoři či diváci. Metoda dra-matizace se osvědčila nejen jako zábavný motivační prvek, ale také jako fixační, při výuce organické chemie a stereochemie na PdF MU v Brně. Výsledky studentů tento závěr potvrzují.