2004
Dramatizace zkušenosti s/z aplikací při výuce stereochemie
ŠIBOR, JiříZákladní údaje
Originální název
Dramatizace zkušenosti s/z aplikací při výuce stereochemie
Autoři
Vydání
Brno, Mezinárodní seminář didaktiků chemie. Sborník příspěvků. od s. 180, CD-ROM, 2004
Nakladatel
Masarykova univerzita v Brně
Další údaje
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
80-210-3612-5
Klíčová slova anglicky
dramatizace; stereochemie; fixace; motivace; kreativita
Štítky
Změněno: 27. 5. 2005 12:17, Mgr. Jiří Šibor, Ph.D.
Anotace
V originále
Dramatizace jako výuková metoda má své kořeny u Jana Amose Komenského škola hrou, ale pravděpodobně již dávno před Komenským, kdy jistě byla formou předávání zkušeností následujícím generacím. Na poli stereochemie, čili v souvislostech s prostorovou představivostí o stavbě a procesech na molekulární a submolekulární úrovni, může být vhodnou, názornou motivační a fixační metodou výuky. Navíc vede žáky k tvořivosti, někdy snad až k fabulacím. Pro, a nejen, budou-cí učitele je také metodou překonání ostychu prezentovat se před ostatními; rozvíjí rétorické schopnosti, včetně prvků nonverbální komunikace. Stavbu atomů a molekul (3-D), stejně jako jejich chování (především reakční změny mechanismy reakcí), lze prezentovat dramatickými formami (pantomimou, činohrou a snad i muzikálem). Učitel i žák vystupují jako herci, režiséři, dirigenti, moderátoři či diváci. Metoda dra-matizace se osvědčila nejen jako zábavný motivační prvek, ale také jako fixační, při výuce organické chemie a stereochemie na PdF MU v Brně. Výsledky studentů tento závěr potvrzují.