2005
Percepce kauzality u dětí
POLEDŇOVÁ, IvanaZákladní údaje
Originální název
Percepce kauzality u dětí
Název anglicky
The childrens perception of causality
Autoři
POLEDŇOVÁ, Ivana (203 Česká republika, garant)
Vydání
1. vyd. Brno, Vývoj a utváření osobnosti v sociálních a etnických kontextech, od s. 254-257, 4 s. 1. vyd. 2005
Nakladatel
Barrister and Principal
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/05:00013763
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
80-210-3804-7
Klíčová slova anglicky
causality; children
Změněno: 30. 6. 2009 10:29, PhDr. Ivana Poledňová, CSc.
V originále
Výzkum vychází z moderních teorií výkonové motivace, které propojují s kauzální analýzou ty činnosti, jejichž hodnotícími kritérii jsou úspěch a neúspěch. Přisuzování příčin úspěchu, resp. neúspěchu jednotlivým dispozičním a situačním faktorům se vyvíjí s věkem – v mladším školním věku děti nedovedou využívat tu klasifikaci příčin, z níž vycházejí dospělí, což souvisí s vývojem jejich kognitivních struktur. Výzkum byl realizován u žáků základních škol – cílem bylo zjistit, jaká je percepce kauzality v souvislosti se školním úspěchem, resp. neúspěchem. Žáci vybraní do výzkumu využili ke svým odpovědím bipolární škály čtyř kauzálních faktorů (schopnosti, úsilí, obtížnost úkolu, náhoda), příp. volně uváděli další podle nich relevantní faktory ovlivňující úspěšnost/neúspěšnost. Získaná data byla analyzována zvlášť pro prospívající a neprospívající žáky.
Anglicky
The research is based on recent theories of achievement motivation; by means of causal analysis, they interrelate activities evaluated in terms of success and failure. The study was conducted on a sample of 13-year-old pupils of basic schools. The aim of the study was to explore how the situational/dispositional attribution of school achievement/failure differs from the attribution in non-academic achievement situation. Bipolar scales for four causal factors were used (skills, effort, task difficulty, luck); the data was analyzed separately (a) for pupils with good school results and for pupils with poor school results; and separately (b) for pupils successful and unsuccessful in the achievement situation.
Návaznosti
MSM0021622406, záměr |
|