DYTRT, Petr. Un premier avertissement ou l'incipit du Méridien de Greenwich. Etudes Romanes de Brno. Brno.: Vydavatelství Masarykovy univerzity Brno, 2002, L 23, č. 1, s. 89-97. ISSN 0231-7532.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Un premier avertissement ou l'incipit du Méridien de Greenwich
Název česky První upozornění, čili incipit románu Le Méridien de Greenwich
Název anglicky The first warning or the incipit of Le Méridien de Greenwich
Autoři DYTRT, Petr (203 Česká republika, garant).
Vydání Etudes Romanes de Brno, Brno. Vydavatelství Masarykovy univerzity Brno, 2002, 0231-7532.
Další údaje
Originální jazyk francouzština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/02:00019875
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky Jean Echenoz; incipit; l'effet du réel; l'ere du soupçon; Nathalie Sarraute; Roland Barthes; Milan Kundera; metafiction
Štítky incipit, Jean Echenoz, l'effet du réel, l'ere du soupçon, metafiction, Milan Kundera, Nathalie Sarraute, Roland Barthes
Změnil Změnil: doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D., učo 9714. Změněno: 13. 7. 2005 12:54.
Anotace
Innombrables sont les auteurs qui soulignent l'importance des premieres phrases par lesquelles le lecteur entre dans la matiere romanesque et par lesquelles il s'engage dans le jeu que la fiction lui offre. Ainsi, l'observation des premieres lignes du premier roman de Jean Echenoz essaie de montrer a quel point ce lieu stratégique du texte anticipe l'un des aspects du romanesque échenozien sous forme de jeu désinvolte avec certains themes de prédilections de la critique littéraire moderne tels que l'illusion référentielle, la mise en cause des éléments traditionnels du roman, le réalisme, les jeux avec la perspective narrative, etc.
Anotace česky
Nesčetné množství autorů již mnohokrát podtrhlo význam několika prvních vět, prostřednictvím nichž vstupuje čtenář do světa fikce a díky nimž je vtažen do hry, kterou text románu rozehrává. Tak lze při bližším pozorování tohoto strategického místa v prvním románě Jeana Échenoze vystopovat náznaky jistých aspektů psaní, jež budou později rozvíjeny v podobě nenucené hry s tématy, jež si oblíbila francouzská moderní literární kritika. Jde především o pojmy jako zdání mimotextové reference, zpochybnění tradičních součástí románového vyprávění, pojem realismu či hra s narativní perspektivou.
Anotace anglicky
Many authors haves accentuated the importance of the incipit.
Návaznosti
GA405/01/1264, projekt VaVNázev: Slovník francouzsky píšících autorů
Investor: Grantová agentura ČR, Slovník francouzsky píšících autorů
VytisknoutZobrazeno: 1. 9. 2024 04:22