Sociometric Position of Czech Seventh Graders with Risk-Taking Behaviour
ŠAFÁŘOVÁ, Michela a Jan ŠIRŮČEK. Sociometric Position of Czech Seventh Graders with Risk-Taking Behaviour. In 27th International School Psychology Colloquium 2005. 2005. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Sociometric Position of Czech Seventh Graders with Risk-Taking Behaviour |
Název česky | Sociometrická pozice a rizikové chování u žáků sedmých tříd českých základních škol |
Autoři | ŠAFÁŘOVÁ, Michela (203 Česká republika, garant) a Jan ŠIRŮČEK (203 Česká republika). |
Vydání | 27th International School Psychology Colloquium 2005, 2005. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | angličtina |
Typ výsledku | Prezentace na konferencích |
Obor | 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences |
Stát vydavatele | Řecko |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Kód RIV | RIV/00216224:14230/05:00013855 |
Organizační jednotka | Fakulta sociálních studií |
Klíčová slova anglicky | sociometrie; risk-taking behaviour; school psychology |
Štítky | risk-taking behaviour, school psychology, sociometrie |
Změnil | Změnil: Mgr. Jan Širůček, Ph.D., učo 13410. Změněno: 31. 3. 2010 11:37. |
Anotace |
---|
For youth, good relationships with peers can provide a base for the quality of psychological, social, and health. The quality of these relationships is one of the important factors which influence risk-taking behaviour. We examined the associations between sociometric position and risk-taking behaviour. We tested whether social position (the peer acceptance and the level of influence that children have on the peer group in the classroom) is linked with risk-taking behaviour. 1 195 seventh graders (age from 12 to 14 years) completed a risk behaviour questionnaire and sociometric questionnaire. Results indicate that peers less accept children with risk-taking behaviour than children with no risk-taking behaviour. Unexpected finding is that there are no relations between level of influence on peer group and risk-taking behaviour. We conclude with possible applications of these results for preventive interventions to reduce risk-taking behaviour. |
Anotace česky |
---|
For youth, good relationships with peers can provide a base for the quality of psychological, social, and health. The quality of these relationships is one of the important factors which influence risk-taking behaviour. We examined the associations between sociometric position and risk-taking behaviour. We tested whether social position (the peer acceptance and the level of influence that children have on the peer group in the classroom) is linked with risk-taking behaviour. 1 195 seventh graders (age from 12 to 14 years) completed a risk behaviour questionnaire and sociometric questionnaire. Results indicate that peers less accept children with risk-taking behaviour than children with no risk-taking behaviour. Unexpected finding is that there are no relations between level of influence on peer group and risk-taking behaviour. We conclude with possible applications of these results for preventive interventions to reduce risk-taking behaviour. |
Návaznosti | |
---|---|
MSM0021622406, záměr | Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti |
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti |
VytisknoutZobrazeno: 6. 10. 2024 16:36