2005
School-climate assessment: A proposal for assessment procedure which would be both immediately meaningful while retaining the possibility for comparison
JEŽEK, StanislavZákladní údaje
Originální název
School-climate assessment: A proposal for assessment procedure which would be both immediately meaningful while retaining the possibility for comparison
Název česky
Diagnostika školního klimatu: Návrh metodiky kombinující focus groups a dotazníkovou metodu.
Autoři
JEŽEK, Stanislav (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
27th ISPA Colloquium: Promoting the well-being of children and youth, 13-17/7/2005, 2005
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Řecko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/05:00013857
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky
school climate; assessment; meaning making; focus groups; questionnaires
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 6. 8. 2018 15:59, doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D.
V originále
School-climate questionnaires as the prevailing assessment tools in the school-climate or school-environment literature have several disadvantages. Some of them stem from the nature of the questionnaire method itself (highly-structured - reducing, no meaning(validity)-checking). Some disadvantages come from the broadness of the concept of climate what aspects of environment are meaningful elements of a particular school climate, are the elements the same or similar across cultures/school systems? In this paper I propose an assessment procedure combing the use of focus groups and follow-up questionnaires with students and their teachers, an analysis framework, and present the results that this procedure yields (based on application in 5 Czech schools). The portrait of a schools environment that this procedure provides should be qualitatively comparable across schools, ie. schools can be compared as to what aspects of environment emerged as meaningful or significant and whether the relationships between these aspects seem to be the same. The same extent of comparison should be possible across different cultures/school systems.
Česky
Dotazníky na školní klima coby převažující diagnostický nástroj v literatuře o školním klimatu mají několik závažných nevýhod. Některé nevýhody vyplývají z podstaty dotazníkové metody samotné (vysoce strukturované - redukující, žádná kontrola sdílení významů -validity). Jiné nevýhody vyplývají z šíře pojmu klima - které aspekty úprostředí jsou smysluplnými prvky klimatu konkrétní školy?, jsou tyto prvky stejné napříč školami, školními kulturami, školskými systémy? Ve svém příspěvku navrhuji diagnostický postup kombinující focus groups a následné dostazníky se studenty a jejich učiteli, interpretační rámec a prezentuji výsledky aplikace tohoto postupu na pěti českých školách.
Návaznosti
MSM0021622406, záměr |
|