D 2005

Sebepojetí intelektově nadaných dětí a dětí spadajících do pásma průměrné inteligence

HAJNÁ, Věra

Základní údaje

Originální název

Sebepojetí intelektově nadaných dětí a dětí spadajících do pásma průměrné inteligence

Název česky

Sebepojetí intelektově nadaných dětí a dětí spadajících do pásma průměrné inteligence

Název anglicky

The self-concept of intellectualy gifted children and children who fall into the average range of intelligence

Autoři

HAJNÁ, Věra (203 Česká republika, garant)

Vydání

Brno, Vývoj a utváření osobnosti v sociálních a etnických kontextech, od s. 319-326, 8 s. 2005

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/05:00014004

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

80-210-3804-7

Klíčová slova anglicky

multidimensional self-concept; global self-esteem; giftedness
Změněno: 27. 1. 2006 14:38, Mgr. Věra Konečná, Ph.D.

Anotace

V originále

Zkoumání sebehodnocení intelektově nadaných dětí je součástí výzkumu sociability a emocionality nadaných dětí v ČR. Na výzkumu participovalo 60 dětí nadaných ve věku 7 9 let a 100 dětí spadajících do průměrného inteligenčního pásma. Ke zjišťování struktury inteligence jsme použili Wechslerovu škálu inteligence pro děti, sebehodnocení jsme zjišťovali pomocí Harters Self-Perception Profile for Children. Také učitelé posuzovali sebehodnocení dětí v některých oblastech v rámci Teachers Rating Scale of Childs Actual Behaviour. Výsledky ukázaly, že nadanější děti dosahují vyššího sebehodnocení v oblasti školních dovedností, než děti méně nadané. Nejnižšího sebehodnocení naopak dosahují v oblastech sociální akceptace a pohybových dovedností. Globální sebehodnocení nadaných dětí je determinováno školními dovednostmi a chováním. Mezi dívkami a chlapci jsme zjistili rozdíly v oblastech sociální akceptace, fyzického vzhledu a chování. Dívky se hodnotí lépe sociálně adaptované, fyzicky přitažlivější a lépe se chovají, ve srovnání se sebehodnocením chlapců. Tyto výsledky korespondují i s hodnocením učitelů.

Anglicky

The investigation of the gifted childrens self-esteem is one part of the research of the sociability and emotionality of the gifted in the Czech Republic. The research was carried out in the sample of children at the age of 7-9. 60 gifted children were compared with 100 non-gifted children. We used Wechsler Intelligence Scale for Children to investigate the structure of the intelligence and Harters Self-perception profile for children to describe childrens multidimensional self-esteem. Teachers assessed childrens self-esteem with the Teachers Rating Scale of Childs Actual Behaviour. We found out that gifted children have better self-concept in the domain of school competence. They achieved the lowest self-esteem in the domains of social acceptance and athletic competence. The global self-esteem of gifted children is determined by school competence and behavioral conduct. Gifted girls described themselves as having a more positive self-concept in the domains of social acceptance, behavioral conduct and physical appearance than did gifted boys. These results also correspond with the teachers evaluations.

Návaznosti

MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti