2005
Jídlo a jeho role v buddhismu
BĚLKA, LubošZákladní údaje
Originální název
Jídlo a jeho role v buddhismu
Název anglicky
The Role of Food in Buddhism
Autoři
BĚLKA, Luboš (203 Česká republika, garant)
Vydání
Pardubice, Tomáš Bubík - Martin Fárek (eds.) Náboženství a jídlo, od s. 5-12, 8 s. 2005
Nakladatel
Univerzita Pardubice
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/05:00012686
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
80-7194-800-4
Klíčová slova anglicky
Buddha Shakyamuni; food in Buddhism; Mongolia
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 20. 12. 2006 12:23, doc. PhDr. Luboš Bělka, CSc.
V originále
Příspěvek pojednává jak o roli jídla v životě Buddhy Šákjamuniho, tak i o fenoménu jídla v buddhismu obecněji. V souvislosti s postavou Buddhy poukazuje na dva pokrmy, které měly v tomto případě podle kanonických textů náboženský význam: tzv. první a poslední Buddhovo jídlo, které je spojeno se dvěma významnými okamžiky v jeho životaběhu, první se vztahuje k probuzení (nirvána), a druhý ke smrti (maháparinirvána). V druhé části příspěvku je diskutováno předsudečné západní chápání buddhismu jakožto náboženství striktně prosazující vegetarianismus. Na konkrétních příkladech z Mongolska se ilustruje jednak na faktická nemožnost vegetarianismu v rámci nomádské společnosti a jednak to, že tento dietní systém nemá oporu v posvátných textech. Čím se texty v souvislosti s pojídáním masa zabývají jsou však tresty v peklech, určené pro jedlíky masa. A tak buddhistické pojetí pekel obsahuje zvláštní oddělení určené pouze pro jedlíky masa test zde však je relativně mírný a netrvá dlouho.
Anglicky
The contribution deals with the role of food in the life of Buddha as well as with the more general phenomenon of food in Buddhism. With respect to the figure of the Buddha, we point out two dishes that according to canonic texts had religious significance: the first and the last of the Buddhas dishes, which are connected with two important moments of his life, the former relating to the awakening and the latter to death. Contribution discusses the erroneous western understanding of Buddhism as a religion strictly prescribing vegetarianism. With help of examples from Mongolia, we illustrate the impossibility of vegetarianism in the nomadic society as well as the fact that this dietary system has no support in the sacred texts. What the texts deal with are various forms of punishment for meat-eaters. Thus, the Buddhist conception of hell reserves one special compartment for meat-eaters. Compared to other transgressions, meat eating represents the least misdeed in the Buddhist ethics.
Návaznosti
GA401/05/2744, projekt VaV |
|