ŠMAHEL, David. Specifika komunikace prostřednictvím internetu pohledem psychologie (Specifics of computer mediated communication - psychological view). 2005.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Specifika komunikace prostřednictvím internetu pohledem psychologie
Name in Czech Specifika komunikace prostřednictvím internetu pohledem psychologie
Name (in English) Specifics of computer mediated communication - psychological view
Authors ŠMAHEL, David (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 2005.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Audiovisual works
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/05:00014022
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English computer mediated communication; CMC; internet; adolescent
Tags adolescent, CMC, computer mediated communication, internet
Changed by Changed by: prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D., učo 3068. Changed: 2/3/2010 15:42.
Abstract
Ve svém příspěvku ukazujeme specifika komunikace prostřednictvím internetu na základě tří navazujících výzkumů: výzkumu kvalitativního, kde jsme realizovali rozhovory s 16 respondenty ve věku 12-25 let a rozhovory analyzovali za pomocí postupů zakotvené teorie a navazujícího výzkumu kvantitativního, ve kterém jsme provedli dotazníkové šetření na vzorku 681 žáků středních škol ve věku 12-20 let. Třetí výzkum byl součástí "Světového projektu o internetu - Česká republika", ve kterém jsme realizovali rozhovory s 1832 respondenty - vzorek byl reprezentativní vzhledem k pupulaci ČR. V příspěvku popisujeme specifika virtuální komunikace za pomocí následujících kontextových modalit: časový rámec, prostorové uspořádání, modalita významu, přítomnost emocí, vztahové proměnné a vztahový rámec. Tato specifika ukazujeme ve dvou rovinách: rozdíly uváděné samotnými respondenty v realizovaných rozhovorech a odlišnost virtuální komunikace z pohledu tazatele, který realizuje výzkum ve virtuálním prostředí. V druhé části příspěvku prezentujeme výsledky kvantitativního výzkumu, kde jsme se především ptali, jaké faktory určují kladný nebo záporný vztah k virtuální komunikaci. Dále popisujeme fenomén tzv. multiplicitní komunikace, která je na internetu běžná. Ukazujeme, čím je multiplicitní komunikace charakterizována, čím je specifická a jaké přínosy a ztráty znamená pro komunikující ve virtuálním prostředí.
Abstract (in English)
This presentation is focused on specifics of online communication. We demonstrate results of three pieces of research: qualitative interviews, survey of 681 adolescents aged 12 to 20 years, and a representative survey of 1832 Czech respondents.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 14/5/2024 14:22