VOLEK, Jaromír a Jan JIRÁK. Český novinář: Sociologický portrét lidí pracujících v masových médiích (závěrečná zpráva). Neuveden, 2005.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Český novinář: Sociologický portrét lidí pracujících v masových médiích (závěrečná zpráva)
Název anglicky A Czech Journalist
Autoři VOLEK, Jaromír (203 Česká republika, garant) a Jan JIRÁK (203 Česká republika).
Vydání 2005.
Nakladatel Neuveden
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Projekty výzkumu a vývoje
Obor 50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/05:00012923
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky journalist; profesional role; profesional projection;
Štítky journalist, profesional projection, profesional role
Změnil Změnil: PhDr. Jaromír Volek, Ph.D., učo 2443. Změněno: 2. 3. 2010 19:10.
Anotace
Zájem o novináe jako specifickou socioprofesní skupinu patí mezi tradiní témata sociologického i mediologického výzkumu. Zvyky, profesní standardy, rutiny a postoje lidí od novin pestavují oblast, v níž je možné hledat alespo dílí odpovdi na otázky týkající se povahy veejné a politické komunikace. Zvláštní postavení zaujímají v odborném metamediálním diskurzu dobov podmínné pedstavy noviná o jejich povolání. Pedložená sta vychází z výzkumu eských noviná provedeného v letech 2003 a 2004 a pokouší nartnout základní kontury jejich profesního sebepojetí. Výzkum naznauje, že vedle tzv. tradiních profesních hodnotových orientací, které odborná literatura rozlišuje (vychovatelský, advokátní a neutrální proud), objevuje se v domácích podmínkách ješt pístup akcentující výrazn kariérov-pragmatické pojetí novináské role. Povolání novináe je zde chápáno jako prostedek individuálního profesního rstu a seberozvoje, jako respektive výtah k individuální kariée, a to nejen v rámci žurnalistického povolání.
Anotace anglicky
Journalists as a specific socioprofessional community belong among the traditional topics of sociological and mediological surveys. Habits, professional standards, routines, as well as the opinions of press people can offer at least partial answers to questions dealing with the main characteristics of public and political communication. The attitudes of journalists towards their profession and the historical conditions of these attitudes have a privileged position in metamedia discourse. The article is based upon a survey of Czech journalists done between the years 2003 and 2004 and its aim is to sketch the basic shape of their professional self-projection. The results suggest that side by side with traditional professional values, which can be found in the literature (the educational, advocate/adversial and neutral types), there is a subgroup stressing a distinctive career-pragmatic approach to the role of the journalist. Journalism is understood as a tool of individual development, as a fast track towards an individual career (not only within the framework of the journalistic profession).
Návaznosti
GA403/02/0136, projekt VaVNázev: Český novinář - portrét lidí, kteří pracují v české žurnalistice, a jejich práce
Investor: Grantová agentura ČR, Český novinář - portrét lidí, kteří pracují v české žurnalistice, a jejich práce
VytisknoutZobrazeno: 14. 5. 2024 21:51