D 2005

Využití nástrojů pro zpracování přirozeného jazyka v e-learningu

GREGAR, Tomáš a Tomáš PITNER

Základní údaje

Originální název

Využití nástrojů pro zpracování přirozeného jazyka v e-learningu

Název anglicky

Usage of natural language processing tools in e-learning

Autoři

GREGAR, Tomáš (203 Česká republika) a Tomáš PITNER (203 Česká republika, garant)

Vydání

Brno, Czech Republic, Sborník 2. ročníku konference o elektronické podpoře výuky SCO 2005, od s. 45-50, 6 s. 2005

Nakladatel

Masarykovy univerzita v Brně

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

10201 Computer sciences, information science, bioinformatics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14330/05:00013442

Organizační jednotka

Fakulta informatiky

ISBN

80-210-3699-0

Klíčová slova anglicky

E-learning; Sharable Content Objects; počítačem podporovaná výuka;
Změněno: 4. 1. 2006 12:52, RNDr. Tomáš Gregar

Anotace

V originále

Systémy pro počítačově podporovanou výuku, které jsou v dnešní dobe používány, ve vetšině případů nevyužívají plně možností dnešního stavu informačních technologií. Jeden z oborů, který by mohl pomoci všem uživatelům systémů elektronické podpory výuky je technologie zpracování přirozeného jazyka. Tento článek popisuje náš výzkum v této oblasti. Ukazuje případy použití technik zpracování přirozeného jazyka (Natural Language Processing, NLP) při práci s výukovými systémy (jejich možnosti při vyhledávání, zjednodušování přípravy učebních materiálů, získávání zpětné vazby od studentu apod.). Zabývá se predevším nástroji a postupy, které jsou ve stavu praktického použití, nebo jsou aktuálně vyvíjeny - mnohdy přímo na Fakultě informatiky (FI). Dále bude představena architektura mezinárodně vyvíjeného systému CEWebS, která umožní využití takovýchto nástroju prostřednictvím webových služeb. Mohou být pak jednodušeji spravovány a zakomponovány do obecných LMS. Článek se zaměřuje na využití elektronického zpracování českého jazyka, nebot různá pravidla jednotlivých jazyků znemožnují jednoduché převzetí obecných mezinárodních systému, vetšinou vytvořených pro angličtinu.

Anglicky

Contemporary E-learning systems do not utilize all possibilities given by the state of information technologies. For example Natural language processing can help in E-learning management, storing and authoring. This paper describes our research. It shows how to use NLP tools in learning objects preparation, feedback, searching. It also introduces some tools developed in FI MU.

Návaznosti

1ET208050401, projekt VaV
Název: E-learning v kontextu sémantického webu
Investor: Akademie věd ČR, E-learning v kontextu sémantického webu