2006
How Many Dots Are Really Needed for Head-Driven Chart Parsing?
KADLEC, Vladimír a Pavel SMRŽZákladní údaje
Originální název
How Many Dots Are Really Needed for Head-Driven Chart Parsing?
Název česky
Kolik skutečně potřebujeme teček pro syntaktickou analýzu řízenou hlavou pravidla?
Autoři
KADLEC, Vladimír (203 Česká republika, garant) a Pavel SMRŽ (203 Česká republika)
Vydání
Lecture Notes in Artificial Intelligence, Berlin, Springer, 2006, 0302-9743
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor
Impact factor: 0.302 v roce 2005
Kód RIV
RIV/00216224:14330/06:00015577
Organizační jednotka
Fakulta informatiky
UT WoS
000235805500046
Klíčová slova anglicky
nlp; CFG; parsing
Změněno: 3. 2. 2006 15:21, RNDr. Vladimír Kadlec, Ph.D.
V originále
This paper presents an improved form of head-driven chart parser that is appropriate for large context-free grammars. The basic method --- HDddm (Head-Driven dependent dot move) --- is introduced first. Both variants that improve the basic approach are based on the same idea --- to reduce the number of chart edges by modifying the form of items (dotted rules). The first one ``unifies'' the items that share the analyzed part of the relevant rule (thus, only one dot is needed to mark the position before and after the covered part). The second method applies the inverse strategy, it ``eliminates'' the parts that have not been covered yet (no dot needed). All the discussed alternatives are described in the form of parsing schemata. We also shortly mention a tricky technique (employing a special trie-like data structure developed originally for Scrabble) that enables to minimize the extra information needed in the algorithms. We demonstrate the advantages of the described methods by the significant decreases in the number of edges for charts. The results are given for the standard set of testing grammars (and respective inputs) as well as for a large and highly ambiguous Czech grammar.
Česky
V článku je prezentován vylepšený algoritmus syntaktické analýzy pomocí bezkontextových gramatik řízený hlavou pravidla. Nejdříve je popsána základní metoda -- HDddm. Obě další varianty, které vylepšují rychlost této základní metody jsou založeny na podobné myšlence -- redukovat množství generovaných hran tabulkového analyzátoru pomocí modifikace položek (pravidel s tečkami). První metoda sjednocuje položky, které mají stejnou již analyzovanou část pravidla. Druhá varianta naopak eliminuje tu část položky, která již byla analyzována. Jako datová struktura pro algoritmus je navržena struktura původně určená pro implementaci hry Scrabble. Výhody popsaných technik jsou demonstrovány na standardních testovacích datech pro angličtinu a také na vysoce nejednoznažné bezkontextové gramatice češtiny.
Návaznosti
GA201/05/2781, projekt VaV |
|