2005
Zkoumání subjektivních teorií pomocí techniky strukturování koncept (SLT)
JANÍK, TomášZákladní údaje
Originální název
Zkoumání subjektivních teorií pomocí techniky strukturování koncept (SLT)
Název česky
Zkoumání subjektivních teorií pomocí techniky strukturování koncept (SLT)
Název anglicky
Research of Subjective Theories Using Structuring Concepts Technique (SLT)
Autoři
JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant)
Vydání
Pedagogická revue, 2005, 1335-1982
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/05:00013099
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky
subjective theory; diagnostics; structuring concepts technique; SLT; communicative validity
Změněno: 24. 1. 2006 11:04, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
V originále
Příspěvek je rozčleněn na tři části. V první části uvádí čtenáře do diskuse o významu a funkcích teorie v pedagogice. S odkazem na výzkumný program Subjektivní teorie, realizovaný v německy hovořící oblasti zhruba od 80. let 20. století, rozvíjí paralelu mezi tzv. objektivními a tzv. subjektivními teoriemi. V návaznosti na to je vymezen pojem subjektivní teorie. V druhé části příspěvku jsou nastíněny některé metodologické problémy zkoumání subjektivních teorií učitelů a je zde představena technika strukturování konceptů (STL: Struktur-Lege-Technik), jejíž pomocí lze tyto teorie diagnostikovat. Třetí část příspěvku přináší ukázku konkrétního použití této techniky při zkoumání subjektivních teorií rodičů k dilematu vést versus nechat růst (T. Litt).
Anglicky
The article is divided into three parts. The first part discusses the importance and functions of educational theories. With respect to research project Subjective theories in German speaking area it is outlined a parallel of objective and subjective theories. The term subjective theory is defined. The second part of the text deals with methodological problems of subjective theories diagnostics and presents the structuring concepts technique (SLT: Strukur-Lege-Technik). The third part illustrates on an example the use of this technique when investigating how parents concretise their subjective theories in relation to dilemma: führen vesrus wachsen lassen (T. Litt).
Návaznosti
GA406/02/1247, projekt VaV |
|