J 2005

Zkoumání subjektivních teorií pomocí techniky strukturování koncept (SLT)

JANÍK, Tomáš

Základní údaje

Originální název

Zkoumání subjektivních teorií pomocí techniky strukturování koncept (SLT)

Název česky

Zkoumání subjektivních teorií pomocí techniky strukturování koncept (SLT)

Název anglicky

Research of Subjective Theories Using Structuring Concepts Technique (SLT)

Autoři

JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant)

Vydání

Pedagogická revue, 2005, 1335-1982

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/05:00013099

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

subjective theory; diagnostics; structuring concepts technique; SLT; communicative validity
Změněno: 24. 1. 2006 11:04, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

Anotace

V originále

Příspěvek je rozčleněn na tři části. V první části uvádí čtenáře do diskuse o významu a funkcích teorie v pedagogice. S odkazem na výzkumný program Subjektivní teorie, realizovaný v německy hovořící oblasti zhruba od 80. let 20. století, rozvíjí paralelu mezi tzv. objektivními a tzv. subjektivními teoriemi. V návaznosti na to je vymezen pojem subjektivní teorie. V druhé části příspěvku jsou nastíněny některé metodologické problémy zkoumání subjektivních teorií učitelů a je zde představena technika strukturování konceptů (STL: Struktur-Lege-Technik), jejíž pomocí lze tyto teorie diagnostikovat. Třetí část příspěvku přináší ukázku konkrétního použití této techniky při zkoumání subjektivních teorií rodičů k dilematu vést versus nechat růst (T. Litt).

Anglicky

The article is divided into three parts. The first part discusses the importance and functions of educational theories. With respect to research project Subjective theories in German speaking area it is outlined a parallel of objective and subjective theories. The term subjective theory is defined. The second part of the text deals with methodological problems of subjective theories diagnostics and presents the structuring concepts technique (SLT: Strukur-Lege-Technik). The third part illustrates on an example the use of this technique when investigating how parents concretise their subjective theories in relation to dilemma: führen vesrus wachsen lassen (T. Litt).

Návaznosti

GA406/02/1247, projekt VaV
Název: Implicitní pedagogické znalosti a možnosti autoregulace procesu jejich rozvíjení
Investor: Grantová agentura ČR, Implicitní pedagogické znalosti a možnosti autoregulace procesu jejich rozvíjení