2005
"Zrození" filmové historie. Nástup zvuku a média objevující vlastní minulost
SZCZEPANIK, PetrZákladní údaje
Originální název
"Zrození" filmové historie. Nástup zvuku a média objevující vlastní minulost
Název česky
"Zrození" filmové historie. Nástup zvuku a média objevující vlastní minulost
Název anglicky
The "Birth" of Cinema History: Coming of Film Sound and Media Inventing their Own Past
Autoři
SZCZEPANIK, Petr
Vydání
Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu, Praha, Národní filmový archiv, 2005, 0862-397X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/05:00028931
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
nástup zvukového filmu; filmové archivy
Klíčová slova anglicky
coming of sound film; film archives
Změněno: 28. 3. 2010 19:18, doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.
V originále
V přítomné studii se zaměřuji na historické sebe-uvědomování filmového média v době kolem nástupu standardizovaného synchronního zvuku na konci 20. let a ve 30. letech 20. století a na korespondující procesy v jiných masových médiích té doby. Mou hypotézou je, že tato proměna byla součástí širšího procesu zviditelňování mediální "materiality" v dobové kultuře a že "historizace" médií pramenila z posílení obecného povědomí o distanci mezi přítomným stavem a minulými fázemi vývoje médií, kterážto distance rovněž stimulovala vytvoření prvního "místa paměti" (Pierre Nora) v mediálních dějinách 20. století: němého umění světel a stínů.
Anglicky
In the present article I ask a question about a new historical self-consciousness of the film medium, which emerged after the introduction of standardized synchronous sound in the late 1920s and early 1930s and about corresponding processes happening in another mass media of the time. My hypothesis is that this shift was a part of immense growth of visibility of media "materiality" in period culture and of "historization", i.e. the growth of consciousness about the distance between present state and earlier phases of media development that stimulated construction of the first "memory place" (in Pierre Nora s sense) in media history: thegreat silent art of lights and shadows.
Návaznosti
| GP408/03/D174, projekt VaV |
|