J 2005

"Zrození" filmové historie. Nástup zvuku a média objevující vlastní minulost

SZCZEPANIK, Petr

Základní údaje

Originální název

"Zrození" filmové historie. Nástup zvuku a média objevující vlastní minulost

Název česky

"Zrození" filmové historie. Nástup zvuku a média objevující vlastní minulost

Název anglicky

The "Birth" of Cinema History: Coming of Film Sound and Media Inventing their Own Past

Autoři

SZCZEPANIK, Petr

Vydání

Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu, Praha, Národní filmový archiv, 2005, 0862-397X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/05:00028931

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

nástup zvukového filmu; filmové archivy

Klíčová slova anglicky

coming of sound film; film archives
Změněno: 28. 3. 2010 19:18, doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.

Anotace

V originále

V přítomné studii se zaměřuji na historické sebe-uvědomování filmového média v době kolem nástupu standardizovaného synchronního zvuku na konci 20. let a ve 30. letech 20. století a na korespondující procesy v jiných masových médiích té doby. Mou hypotézou je, že tato proměna byla součástí širšího procesu zviditelňování mediální "materiality" v dobové kultuře a že "historizace" médií pramenila z posílení obecného povědomí o distanci mezi přítomným stavem a minulými fázemi vývoje médií, kterážto distance rovněž stimulovala vytvoření prvního "místa paměti" (Pierre Nora) v mediálních dějinách 20. století: němého umění světel a stínů.

Anglicky

In the present article I ask a question about a new historical self-consciousness of the film medium, which emerged after the introduction of standardized synchronous sound in the late 1920s and early 1930s and about corresponding processes happening in another mass media of the time. My hypothesis is that this shift was a part of immense growth of visibility of media "materiality" in period culture and of "historization", i.e. the growth of consciousness about the distance between present state and earlier phases of media development that stimulated construction of the first "memory place" (in Pierre Nora s sense) in media history: thegreat silent art of lights and shadows.

Návaznosti

GP408/03/D174, projekt VaV
Název: Kulturněhistorické kontexty zavedení synchronního reprodukovaného zvuku v české kinematografii
Investor: Grantová agentura ČR, Kulturněhistorické kontexty zavedení synchronního reprodukovaného zvuku v české kinematografii