C 2005

What is life story genre?

ČERMÁK, Ivo a Vladimír CHRZ

Základní údaje

Originální název

What is life story genre?

Název česky

Co je to žánr životního příběhu?

Autoři

ČERMÁK, Ivo (203 Česká republika, garant) a Vladimír CHRZ (203 Česká republika)

Vydání

Huddersfield, UK, N. Kelly, Ch. Horrocks, K. Milnes, B. Roberts, D. Robinson (eds.),Narrative memory and everyday life, od s. 49-57, 9 s. Narrative and Memory Research Group, 2005

Nakladatel

University of Huddersfield Press

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/05:00024117

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

1-86218-075-X

Klíčová slova anglicky

Life story genre; storytelling; narrative configuration of experience
Změněno: 18. 6. 2009 18:36, prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.

Anotace

V originále

This paper is an attempt to examine the concept of genre and its usefulness in the analysis of life stories. The present analysis is based on narrative interviews focused on the line of a participants life, which he or she was asked to draw. Inspired by the terms agon, pathos and anagnorisis, borrowed from the theory of literature, three levels of genre are brought in: action, experiencing and reflection. The life story genre is also discussed as a kind of configuration, which means storytelling in an intelligible way that expresses continuity, shape and purpose in human life. The psychological meaning of Northrop Frys generic plots (mythoi) typology is also examined. Some aspects of life story genres are illustrated by research examples.

Česky

Autoři se pokoušejí vymezit koncept žánru a popsat jeho užitenost při analýze životních příběhů. Svoji analýzu založili na narativních interview na čárou života, kterou participanti výzkumu nakreslili. Inspiraci nalezli v v termínech agon, patos a anagnorisis, které si vypůjčjili z literární teorie a s jejich pomocí identifikovali tři úrovně žánru: jednání, zkušenost a reflexi. Žánr životního příběhu je také diskutován jako druh konfigurace, což znamená vyprávění příběhu srozumitelným způsobem tak, aby vyjadřoval kontinuitu, formu a smysl v lidském životě. Zhodnocena je rovněž psychologická relevance typologie žánrových linií podle N. Frye. Některé aspekty žánru životního příběhu jsou ilustrovány výzkumnými příklady.