D 2005

Je zakotvená teorie teorií?

ŠVAŘÍČEK, Roman

Základní údaje

Originální název

Je zakotvená teorie teorií?

Název česky

Je zakotvená teorie teorií?

Název anglicky

Is the Grounded Theory a Theory?

Autoři

ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Česká republika, garant)

Vydání

Brno, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia paedagogica U 10, od s. 133-145, 13 s. 2005

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/05:00031487

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

80-210-3891-8

Klíčová slova anglicky

educational research; grounded theory; theory; education; induction; qualitative methodology;

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 14. 4. 2010 22:24, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.

Anotace

V originále

Článek se zabývá kvalitativní a kvantitativní metodologií, které jsou nahlíženy jako dva odlišné, nikoli však soupeřící diskursy. Především se zaobírá obecnými metodologickými, epistemologickými a logickými otázkami kvalitativního výzkumu, zvláště pak metodou zakotvené teorie (grounded theory). Dále je podrobeno zkoumání použití induktivní metody v kvalitativním diskursu, tvorba teorií a je vysloven a zdůvodněn výrok, který tvrdí, že zakotvená teorie je hypotézou. Příspěvek opodál popisuje možnosti spojení obou diskursů (obou typů analýz) v jednom výzkumu, nikoli pouze použití rozličných metod. Na závěr článku je řešena povaha sociálních věd a hledání pravdy v sociálních vědách.

Anglicky

The article deals with inductive process in qualitative process and particularly in grounded theory.