D 2005

Učitel je "jen" člověk

PROKOPOVÁ, Alice

Základní údaje

Originální název

Učitel je "jen" člověk

Název česky

Učitel je "jen" člověk

Název anglicky

Teacher is ...

Autoři

PROKOPOVÁ, Alice (203 Česká republika, garant)

Vydání

Brno, Výchova ke zdraví I. s. 91-101, 2005

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/05:00015164

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

80-210-3918-3

Klíčová slova anglicky

teacher; personality of a teacher; authoritativity; permissiveness; facilitation of pro-sociability

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 8. 4. 2010 11:53, RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek je zaměřen na osobnostní dimenzi učitelské profese. Jeho součástí je uvedení některých psychologických souvislostí specifických psychických úskalí učitelského povolání. Teoretický rámec tvoří psychodynamické pojetí psychiky, akcentující význam vnitřních nevědomých (resp. ne zcela uvědomovaných) motivačních sil, které prostřednictvím psychických obranných mechanismů mohou, zejména v osobnostně náročných a psychicky ohrožujících situacích, negativně ovlivňovat celý pedagogický proces a způsobovat diskrepanci mezi záměrem a cíly učitele a jeho skutečným chováním. Z mnoha možných maladaptivních reakcí na psychicky náročné situace v pomáhajících profesích je zde kriticky reflektována zejména reakce úzce související s tzv. autoritářskou osobnostní strukturou.

Anglicky

This text is aimed at personal dimension of pedagogy as a profession. Specific psychical difficulties of pedagogism are specified. Psychodynamic conception of personality creates a theoretical frame of the text. Insensible (resp. not totally realised) motivations are accented.

Návaznosti

MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století