PROKOPOVÁ, Alice. Učitel je "jen" člověk (Teacher is ...). In Výchova ke zdraví I. Brno: Masarykova univerzita, 2005, p. 91-101. ISBN 80-210-3918-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Učitel je "jen" člověk
Name in Czech Učitel je "jen" člověk
Name (in English) Teacher is ...
Authors PROKOPOVÁ, Alice (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, Výchova ke zdraví I. p. 91-101, 2005.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/05:00015164
Organization unit Faculty of Education
ISBN 80-210-3918-3
Keywords in English teacher; personality of a teacher; authoritativity; permissiveness; facilitation of pro-sociability
Tags authoritativity, facilitation of pro-sociability, permissiveness, personality of a teacher, teacher
Tags Reviewed
Changed by Changed by: RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D., učo 1247. Changed: 8/4/2010 11:53.
Abstract
Příspěvek je zaměřen na osobnostní dimenzi učitelské profese. Jeho součástí je uvedení některých psychologických souvislostí specifických psychických úskalí učitelského povolání. Teoretický rámec tvoří psychodynamické pojetí psychiky, akcentující význam vnitřních nevědomých (resp. ne zcela uvědomovaných) motivačních sil, které prostřednictvím psychických obranných mechanismů mohou, zejména v osobnostně náročných a psychicky ohrožujících situacích, negativně ovlivňovat celý pedagogický proces a způsobovat diskrepanci mezi záměrem a cíly učitele a jeho skutečným chováním. Z mnoha možných maladaptivních reakcí na psychicky náročné situace v pomáhajících profesích je zde kriticky reflektována zejména reakce úzce související s tzv. autoritářskou osobnostní strukturou.
Abstract (in English)
This text is aimed at personal dimension of pedagogy as a profession. Specific psychical difficulties of pedagogism are specified. Psychodynamic conception of personality creates a theoretical frame of the text. Insensible (resp. not totally realised) motivations are accented.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 27/4/2024 02:56