J 2005

Železniční doprava a regionální rozvoj v České republice - minulost či skutečnost?

KUNC, Josef and Věra KRYLOVÁ

Basic information

Original name

Železniční doprava a regionální rozvoj v České republice - minulost či skutečnost?

Name (in English)

Railway transportation and regional developmentin the Czech republic - past time or reality?

Authors

KUNC, Josef (203 Czech Republic, guarantor) and Věra KRYLOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Národohospodářský obzor, Brno, ESF MU, 2005, 1213-2446

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Estonia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14560/05:00019998

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

Keywords in English

railway transportation; regional development; Czech republic
Změněno: 16/1/2007 16:10, doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D.

Abstract

V originále

Železniční doprava je se svojí více než stošedesátiletou tradicí nejstarším plně mechanizovaným dopravním odvětvím v českých zemích, ale i celém evropském prostoru. Od druhé poloviny 19. století zaznamenala velmi bouřlivý vývoj ve všech oblastech svého záběru: technicko - provozních, personálních, organizačních, ekonomických, institucionálních i regionálně prostorových. Pro svůj společenský a ekonomický význam, dlouholetou tradici, mnohovrstevnost změn a problémů, které musela v průběhu své existence řešit, se stala významným fenoménem své doby a přispěla k hospodářskému a společenskému rozvoji státu. Přestože na globálním dopravním trhu svou zpočátku téměř neotřesitelnou pozici železniční doprava poměrně záhy ztratila, je účelné se jí zabývat i v současnosti a hledat v jejím vývoji určité historické souvislosti a paralely.

In English

Historical aspects of development and progress of railway transportation within the area of Czech Republic brings on light some interesting facts. These facts could be put together as a spatio-temporal mosaic that leads as far as the contemporary state is. It is worth making a look back to make a regressive comparison. Historical retrospective is particularly useful for evaluating the impact of railway on either progression or retrogression of regions. During the time were naturally preferred the most frequented lines and centrums connected by them grew in population and acquired bigger economical and administrative importance. Quantitative and qualitative growth of centrums invoked feedback in form of modernization and further preferring of these lines. Final result of such preferences is increase of differences between regions positioned on preferred lines (cities, metropolitan areas) and the others. Nevertheless during 20th century the role of railway transportation decreased in its importance from both economical and social point of view. At the turn of 21st century become the situation of railway transportation in Czech Republic even more complicated. A complete transformation and huge reduction is an up to date issue. Necessity of cutting down some railroad lines involves primarily less frequented lines along with less economically profitable regional and local lines. Would it be possible at all to save these lines from operational shutting down or even from complete liquidation?

Links

GA402/04/2128, research and development project
Name: Železniční doprava - institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie
Investor: Czech Science Foundation, Railway transport-institutional aspects, economic theory and policy