Detailed Information on Publication Record
2005
Co nám mohou začínající učitelé sdělit o klimatu a kultuře školy?
JEŽEK, StanislavBasic information
Original name
Co nám mohou začínající učitelé sdělit o klimatu a kultuře školy?
Name (in English)
Beginning teachers as informers about school climate.
Authors
Edition
Brno, Psychosociální klima školy III. p. 98-117, 20 pp. 2005
Publisher
MSD Brno s.r.o.
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/05:00013523
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
8086633454
Keywords in English
school climate assessment; beginning teachers; diaries
Změněno: 15/6/2006 11:52, doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D.
V originále
Příspěvek se zabývá otázkou, jaké informace nám mohou začínající učitelé poskytnout o klimatu školy a jaké ne. Studie porovnává výsledky tří metod - deníků, skupinového rozhovoru a individuálního polostrukturovaného rozhovoru. Ve výsledcí jsou shrnuty oblasti, které jsou nejčastěji předmětem pozornosti a výpovědí začínajících učitelů. Výsledky zároveň ukazují na velké rozdíly mezi informacemi z deníků a rozhovorových metod vedoucí k doporučením opatrnosti při používání rozhovorových metod.
In English
The paper deals with the ability of beginning teachers to inform us about specific areas of their school's climate. The study compares the results of three methods - personal diaries, focus groups and semistructured interviews. The areas of school climate that are mostly perceived and reported by beginning teachers are discussed. The results also schow large differences in the information gathered via the three methods used. The differences lead to discussion of where we need to be caution when we want to collect abstract information that is necessarily a product of the informer's reflective processing.
Links
GA406/03/0940, research and development project |
|