D 2005

Co nám mohou začínající učitelé sdělit o klimatu a kultuře školy?

JEŽEK, Stanislav

Basic information

Original name

Co nám mohou začínající učitelé sdělit o klimatu a kultuře školy?

Name (in English)

Beginning teachers as informers about school climate.

Authors

JEŽEK, Stanislav (203 Czech Republic, guarantor)
Ježek S.

Edition

Brno, Psychosociální klima školy III. p. 98-117, 20 pp. 2005

Publisher

MSD Brno s.r.o.

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/05:00013523

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

8086633454

Keywords in English

school climate assessment; beginning teachers; diaries
Změněno: 15/6/2006 11:52, doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá otázkou, jaké informace nám mohou začínající učitelé poskytnout o klimatu školy a jaké ne. Studie porovnává výsledky tří metod - deníků, skupinového rozhovoru a individuálního polostrukturovaného rozhovoru. Ve výsledcí jsou shrnuty oblasti, které jsou nejčastěji předmětem pozornosti a výpovědí začínajících učitelů. Výsledky zároveň ukazují na velké rozdíly mezi informacemi z deníků a rozhovorových metod vedoucí k doporučením opatrnosti při používání rozhovorových metod.

In English

The paper deals with the ability of beginning teachers to inform us about specific areas of their school's climate. The study compares the results of three methods - personal diaries, focus groups and semistructured interviews. The areas of school climate that are mostly perceived and reported by beginning teachers are discussed. The results also schow large differences in the information gathered via the three methods used. The differences lead to discussion of where we need to be caution when we want to collect abstract information that is necessarily a product of the informer's reflective processing.

Links

GA406/03/0940, research and development project
Name: Psychosociální klima školy - teorie, diagnostika, možné intervence
Investor: Czech Science Foundation, Psychological and social school climate - theory, assessment, possible interventions