KRÁTKÁ, Jana. Kompetence třídního učitele v současných podmínkách českého školství (Form teacher's competence in contemporary conditions of Czech education). In Študentské fórum, VIII. ročník (Zborník príspevkov zo stretnutia študentov doktorandského štúdia, konaného 2.-4. 6. 2005). Bratislava: PdF UK, 2006, p. 109-115. ISBN 80-969146-5-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kompetence třídního učitele v současných podmínkách českého školství
Name in Czech Kompetence třídního učitele v současných podmínkách českého školství
Name (in English) Form teacher's competence in contemporary conditions of Czech education
Authors KRÁTKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Bratislava, Študentské fórum, VIII. ročník (Zborník príspevkov zo stretnutia študentov doktorandského štúdia, konaného 2.-4. 6. 2005), p. 109-115, 7 pp. 2006.
Publisher PdF UK
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/06:00017130
Organization unit Faculty of Education
ISBN 80-969146-5-0
Keywords in English form teacher; competence; conditions for work; advisory teacher; personality of pupil; class team; teachers cooperation with parents; educational diagnosis; educational role of class teacher; teachers personal dispositions
Tags advisory teacher, class team, competence, conditions for work, educational diagnosis, form teacher, personality of pupil, teachers cooperation with parents, teachers personal dispositions
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Krátká, Ph.D., učo 42028. Changed: 29/6/2007 19:10.
Abstract
Funkce třídního učitele je mimořádně náročná, jsou s ní spojována mnohá očekávání, kterým často neodpovídají reálné podmínky pro tuto specifickou pedagogickou práci. Role třídního učitele s sebou nese zvláštní a významné úkoly, vyplývající z jeho funkce. V této roli se promítají názory žáků, učitelů dané školy, rodičů a některých dalších zúčastněných. Tento disertační výzkumný projekt bude hledat a popisovat, jaká je tato role, jaké je toto postavení a co všechno zahrnuje v názorech ze strany žáků, učitelů (třídních učitelů) a rodin (veřejnosti).
Abstract (in English)
The role of a form teacher is extremely difficult because of its connection with much expectations, however, the real conditions are often unmatched. The person of form teacher brings along particular and important tasks of education, which results from his role and function. In this function, the opinions of children, other teachers, parents and other specialists are observed. This research project will explore and describe how they look at their roles, the situation and what is included in their opinions. There is no current information about their reflection of form teacher’s role. Conclusions of the research project will take a place in the specification of themes and subjects for future teachers’ pregradual study.
PrintDisplayed: 25/5/2024 06:02