D 2006

Kompetence třídního učitele v současných podmínkách českého školství

KRÁTKÁ, Jana

Basic information

Original name

Kompetence třídního učitele v současných podmínkách českého školství

Name in Czech

Kompetence třídního učitele v současných podmínkách českého školství

Name (in English)

Form teacher's competence in contemporary conditions of Czech education

Authors

KRÁTKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Bratislava, Študentské fórum, VIII. ročník (Zborník príspevkov zo stretnutia študentov doktorandského štúdia, konaného 2.-4. 6. 2005), p. 109-115, 7 pp. 2006

Publisher

PdF UK

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/06:00017130

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

80-969146-5-0

Keywords in English

form teacher; competence; conditions for work; advisory teacher; personality of pupil; class team; teachers cooperation with parents; educational diagnosis; educational role of class teacher; teachers personal dispositions

Tags

Reviewed
Změněno: 29/6/2007 19:10, Mgr. Jana Krátká, Ph.D.

Abstract

V originále

Funkce třídního učitele je mimořádně náročná, jsou s ní spojována mnohá očekávání, kterým často neodpovídají reálné podmínky pro tuto specifickou pedagogickou práci. Role třídního učitele s sebou nese zvláštní a významné úkoly, vyplývající z jeho funkce. V této roli se promítají názory žáků, učitelů dané školy, rodičů a některých dalších zúčastněných. Tento disertační výzkumný projekt bude hledat a popisovat, jaká je tato role, jaké je toto postavení a co všechno zahrnuje v názorech ze strany žáků, učitelů (třídních učitelů) a rodin (veřejnosti).

In English

The role of a form teacher is extremely difficult because of its connection with much expectations, however, the real conditions are often unmatched. The person of form teacher brings along particular and important tasks of education, which results from his role and function. In this function, the opinions of children, other teachers, parents and other specialists are observed. This research project will explore and describe how they look at their roles, the situation and what is included in their opinions. There is no current information about their reflection of form teacher’s role. Conclusions of the research project will take a place in the specification of themes and subjects for future teachers’ pregradual study.