2006
Mediální studia: východiska a výzvy
VOLEK, Jaromír, Jan JIRÁK a Barbara KÖPPLOVÁZákladní údaje
Originální název
Mediální studia: východiska a výzvy
Název česky
Mediální studia: východiska a výzvy
Název anglicky
Media studies: perspectives and challenges
Autoři
VOLEK, Jaromír (203 Česká republika, garant, domácí), Jan JIRÁK (203 Česká republika) a Barbara KÖPPLOVÁ (203 Česká republika)
Vydání
Mediální studia, Praha, Syndikát novinářů ČR, 2006, 1801-9978
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/06:00031644
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky
media studies - ICT - information ideology - information power - cognitive-empirical tradition - critical-speculative tradition - cultural tradition - communication-technology tradition
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 4. 2011 20:39, PhDr. Jaromír Volek, Ph.D.
V originále
Text sumarizuje teoretická a metodologická východiska studia médií vymezuje čtyři základní výzkumné tradice - kognitivně empirickou, kriticko-spekulativní, kulturální a komunikačně-technologickou. Současně autoři naznačují nové směry výzkumu, které před oborem mediální studia stojí.
Anglicky
The academic field of media studies is one of the modern interdisciplinary orientated fields of social scientific research and university lecturing. It this a settled, well developed discipline though its stability is continuously attacked by a variety of trends, with the rapidly changing subjekt of its interest and one of the most important trend. The main traditions of studying the media are cognitive empirical tradition, critical specilative one and cultural tradition. Besides that, a strong tradition of historical study of media can be tracen down. The last decade and a new century opened a new topic of media studies the ICT. With dissemination of new technologies and their integration into socieal communication, new questions have beed raised: how the ITC based media influence the scope and shape of public communicaton? What are the political, commercial and cultural cosequences of implemetation of these communications? What kind of changes are caused by ICT regarding users habits? Last but not least: how to incorporate the development of ITC into more traditional narrative of media development? The artilce states explains the cotemporary status of media studies with some comments on the Czech a Slovak tradition of studying the media and formulate some of these questions as a possible programme for future development of the whole field.