J 2006

Mediální studia: východiska a výzvy

VOLEK, Jaromír, Jan JIRÁK a Barbara KÖPPLOVÁ

Základní údaje

Originální název

Mediální studia: východiska a výzvy

Název česky

Mediální studia: východiska a výzvy

Název anglicky

Media studies: perspectives and challenges

Autoři

VOLEK, Jaromír (203 Česká republika, garant, domácí), Jan JIRÁK (203 Česká republika) a Barbara KÖPPLOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

Mediální studia, Praha, Syndikát novinářů ČR, 2006, 1801-9978

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/06:00031644

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

media studies - ICT - information ideology - information power - cognitive-empirical tradition - critical-speculative tradition - cultural tradition - communication-technology tradition

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 4. 2011 20:39, PhDr. Jaromír Volek, Ph.D.

Anotace

V originále

Text sumarizuje teoretická a metodologická východiska studia médií vymezuje čtyři základní výzkumné tradice - kognitivně empirickou, kriticko-spekulativní, kulturální a komunikačně-technologickou. Současně autoři naznačují nové směry výzkumu, které před oborem mediální studia stojí.

Anglicky

The academic field of media studies is one of the modern interdisciplinary orientated fields of social scientific research and university lecturing. It this a settled, well developed discipline though its stability is continuously attacked by a variety of trends, with the rapidly changing subjekt of its interest and one of the most important trend. The main traditions of studying the media are cognitive empirical tradition, critical specilative one and cultural tradition. Besides that, a strong tradition of historical study of media can be tracen down. The last decade and a new century opened a new topic of media studies the ICT. With dissemination of new technologies and their integration into socieal communication, new questions have beed raised: how the ITC based media influence the scope and shape of public communicaton? What are the political, commercial and cultural cosequences of implemetation of these communications? What kind of changes are caused by ICT regarding users habits? Last but not least: how to incorporate the development of ITC into more traditional narrative of media development? The artilce states explains the cotemporary status of media studies with some comments on the Czech a Slovak tradition of studying the media and formulate some of these questions as a possible programme for future development of the whole field.