ROZEHNALOVÁ, Jana. Lidská monstra ve středověkých pramenech. Proměny evropského vztahu k "jinému". In Náboženství a tělo. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 95-108. ISBN 80-210-4115-3.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Lidská monstra ve středověkých pramenech. Proměny evropského vztahu k "jinému"
Název anglicky Human monsters in Medieval Sources: Changes of European Attitude towards "the Others"
Autoři ROZEHNALOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant).
Vydání Brno, Náboženství a tělo, od s. 95-108, 14 s. 2006.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/06:00017394
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 80-210-4115-3
Klíčová slova anglicky Human Monsters; Travel Accounts; East; Missionaries; "the Other"
Štítky "the Other", east, Human Monsters, Missionaries, Travel Accounts
Změnil Změnila: Mgr. Jana Valtrová, Ph.D., učo 22632. Změněno: 15. 6. 2007 10:51.
Anotace
Studie je věnována motivu lidských monster v kontextu zpráv středověkých cestovatelů do Asie. Hlavním záměrem je ukázat, jakým způsobem autoři jako byl Marco Polo, Vilém Rubruk, Odorik z Pordenone, Jan Marignola a další zpracovávali evropskou tradici, která kladla na Východ řadu různých podivných bytostí. Příklad monster ukazuje na poměrně otevřený vztah středověkých cestovatelů k "jiným".
Anotace anglicky
The article deals with a problem of human monsters as representations of „the Other“, and examines medieval attitude towards them. During the Middle Ages various human monsters such as skiapods, headless or dog-heads became popular topics of literal tradition. It has been argued in scientific literature that their monstrous appearance and localization to the margins shows medieval rejection of any kind of “Other”. However, according to medieval authorities (Augustinus, Isidore), even human monsters were part of God’s creation and as such deserved salvation. Medieval concept of the world as an allegory of God’s plan did not allow condemn them as different, ugly evil. I suggest, that the attitude towards “the Other”, including monsters, should be viewed in a close relation to a change of the interpretation of the world. If the concept of the world as an expression of God’s will was abandoned, all its various parts lost their unearthly meaning and became a part of human possession.
VytisknoutZobrazeno: 10. 5. 2024 20:58