J 2006

Kvalitativní metody pro diagnostiku psychosociálního klimatu školy, 2. část

MAREŠ, Jiří a Stanislav JEŽEK

Základní údaje

Originální název

Kvalitativní metody pro diagnostiku psychosociálního klimatu školy, 2. část

Název česky

Kvalitativní metody pro diagnostiku psychosociálního klimatu školy, 2. část

Název anglicky

Qualitative methods in school climate assessment, part 2

Autoři

MAREŠ, Jiří (203 Česká republika) a Stanislav JEŽEK (203 Česká republika, garant)

Vydání

Pedagogická revue, Bratislava, Štátny pedagogický ústav, 2006, 1335-1982

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/06:00017670

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

school climate; assessment; qualitatative methods

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 30. 11. 2006 10:24, doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D.

Anotace

V originále

Většina publikovaných výzkumů, které se zabývají klimatem školy, se opírá o kvantitativní metody, zejména o dotazníky. Přehledová studie upozorňuje, že k dispozici je bohatá škála kvalitativních metod, které jsou pro mnohá použití vhodnější. Navrhuje též prvky rámce uvažování pro proces volby mezi strukturovanějšími a méně strukturovanými metodami. Studie přibližuje 7 skupin kvalitativních metod: 1. rozhovor, 2. pozorování, 3. narativní metody (např. vyprávěná historek o škole, žákovské deníky, učitelské deníky), 4. projektivní metody, 5. analýzu produktů (oficiálních dokumentů, vybavení a výzdoby školy, internetových stránek školy), 6. historické metody, 7. specifické techniky pro exploraci reprezentací. Přehledová studie též připomíná, že existuje skupina smíšených metod, které kombinují kvantitativní a kvalitativní přístupy.

Anglicky

Most published studies about school climate use quantitative methods, especially questionnaires. This review presents the scale of qualitative methods, which can prove more useful in dealing with many research questions or practical problems. It also offers a framework for the deciding between more of less structured metods. The study presents 7 categories of qualitative methods: 1. interview, 2. observation, 3. narrative methods, 4. projective methods, 5. product and document analysis, 6. historical methods, 7. general techniques for the exploration of concepts and representations used in perceptions of school. The study also deals with moxed-method approaches.

Návaznosti

MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti