2006
Kvalitativní metody pro diagnostiku psychosociálního klimatu školy, 2. část
MAREŠ, Jiří a Stanislav JEŽEKZákladní údaje
Originální název
Kvalitativní metody pro diagnostiku psychosociálního klimatu školy, 2. část
Název česky
Kvalitativní metody pro diagnostiku psychosociálního klimatu školy, 2. část
Název anglicky
Qualitative methods in school climate assessment, part 2
Autoři
MAREŠ, Jiří (203 Česká republika) a Stanislav JEŽEK (203 Česká republika, garant)
Vydání
Pedagogická revue, Bratislava, Štátny pedagogický ústav, 2006, 1335-1982
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/06:00017670
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky
school climate; assessment; qualitatative methods
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 30. 11. 2006 10:24, doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D.
V originále
Většina publikovaných výzkumů, které se zabývají klimatem školy, se opírá o kvantitativní metody, zejména o dotazníky. Přehledová studie upozorňuje, že k dispozici je bohatá škála kvalitativních metod, které jsou pro mnohá použití vhodnější. Navrhuje též prvky rámce uvažování pro proces volby mezi strukturovanějšími a méně strukturovanými metodami. Studie přibližuje 7 skupin kvalitativních metod: 1. rozhovor, 2. pozorování, 3. narativní metody (např. vyprávěná historek o škole, žákovské deníky, učitelské deníky), 4. projektivní metody, 5. analýzu produktů (oficiálních dokumentů, vybavení a výzdoby školy, internetových stránek školy), 6. historické metody, 7. specifické techniky pro exploraci reprezentací. Přehledová studie též připomíná, že existuje skupina smíšených metod, které kombinují kvantitativní a kvalitativní přístupy.
Anglicky
Most published studies about school climate use quantitative methods, especially questionnaires. This review presents the scale of qualitative methods, which can prove more useful in dealing with many research questions or practical problems. It also offers a framework for the deciding between more of less structured metods. The study presents 7 categories of qualitative methods: 1. interview, 2. observation, 3. narrative methods, 4. projective methods, 5. product and document analysis, 6. historical methods, 7. general techniques for the exploration of concepts and representations used in perceptions of school. The study also deals with moxed-method approaches.
Návaznosti
MSM0021622406, záměr |
|