RABUŠIC, Ladislav. Vzdělávání dospělých v předseniorském a seniorském věku. Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. U, Řada pedagogická. V Brně: Masarykova univerzita, U 11, U 11, s. 79-99. ISSN 1211-6971. 2006.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vzdělávání dospělých v předseniorském a seniorském věku
Název anglicky Adult education in pre-senior and senior age
Autoři RABUŠIC, Ladislav (203 Česká republika, garant).
Vydání Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. U, Řada pedagogická, V Brně, Masarykova univerzita, 2006, 1211-6971.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/06:00016550
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky adult education; life long learning; formal education; non-formal education; the elderly
Štítky adult education, formal education, life long learning, non-formal education, The elderly
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc., učo 832. Změněno: 19. 12. 2006 07:09.
Anotace
Tento článek se zabývá problematikou formálního a neformálního vzdělávání u straší české populace ve věku 50-65 let. Nejprve uvádí, jaká je situace starších českých obyvatel na trhu práce a jaká je jejich vzdělanostní úroveň. Konstatuje, že tato věková skupina bude v období 2020-2035, jak ukazují demografické projekce, početně narůstat a bude tedy důležitým rezervoárem pracovních sil. V současné době je to ale skupina pracovně poněkud přehlížená. Jsou to totiž lidé, kteří jsou dnes na českém trhu práce jen obtížně zaměstnatelní. To je také jedním z důvodů, proč každoročně přibližně jedna třetina z nich odchází do předčasného starobního důchodu. Česká republika tak zatím nenaplňuje cíl EU, aby do roku 2010 byla míra zaměstnanosti pro osoby ve věku 55-64 let 50 % – v ČR to je v současnosti 43 %. Tato věková skupina má také relativně nepříznivou vzdělanostní strukturu, je v ní velký podíl osob s pouhým základním vzděláním nebo s výučním listem a jen malé procento s dekretem o vzdělání vysokoškolském. Ve druhé části si článek všímá zapojení starší české populace do aktivit vzdělávání dospělých na základě reprezentativního výzkumu o vzdělávání dospělých v ČR, který proběhl na jaře roku 2005. Vzdělávání dospělých včetně vzdělávání starší populace je důležitým rysem společností vědění a samozřejmě také jedním z faktorů, který má přispět k aktivizaci české starší populaci. Z dat tohoto výzkumu vyplývá, že 22 % starších obyvatel ČR se v uplynulém roce zúčastnilo nějakého kurzu týkajícího se náplně práce, jazykového kurzu, kurzu práce na počítači, kurzu pro osobnostní rozvoj, kurzu pro trávení volného času či vzdělávací aktivity týkající se záležitostí občanského života. Stejný podíl také plánuje, že bude navštěvovat nějaký vzdělávacího kurs v příštím roce. Obecně platí, že ve starší české populaci je účast na kurzech vzdělávání dospělých výrazně závislá na dosaženém vzdělání – čím vyšší vzdělání jedince, tím také jeho vyšší participace. A to, zda se budou starší čeští občané účastnit tohoto vzdělání v blízké budoucnosti zase závisí na tom, zdali se již zúčastnili v minulosti (asociace mezi minulou účastí a plány neúčast v blízké budoucnosti je 0.69). Článek dále přináší detailní analýzu faktorů, které ovlivňují participaci na vzdělávání dospělých v této věkové skupině. Celkově pak článek konstatuje, že připravenost starší české populace na nutnost celoživotního učení není zatím nijak valná. V závěru článek nabízí optimistickou hypotézu: ve starší věkové skupině pravděpodobně doznívá kohortní efekt sociálního klimatu minulého režimu, kdy starším osobám bylo vštěpováno, že starý věk je pouze věkem zaslouženého odpočinku, v němž se sklízejí plody předchozí pracovní činnosti. Tento pasivní přístup ke stárnutí je v současnosti ideologicky překonáván právě důrazem na stáří aktivní, takže lze vyslovit očekávání, že kohorta příštích starších občanů, dnešních čtyřicátníků až pětačtyřicátníků, bude generací zcela odlišnou.
Anotace anglicky
The paper deals with formal and non-formal education among senior Czech population aged 50-65. It opens by reviewing the situation of senior Czech people in the labour market and their level of education. It states that as demographic predictions show, this age group will be growing in 2020-2035, representing thus an important pool of labour force. It is a section of population that currently tends to be overlooked. They are people who are hard to employ in the present Czech labour market. This is also the reason why approximately one third of them choose early retirement every year. As a result, the Czech Republic has not met the EU goal to have increased the employment rate among people aged 55-64 to 50% by 2010; the current rate is 43%. This age group also has a relatively unfavourable educational structure, too; the share of people with just basic education or a vocational certificate is too big while the share of people with university degrees is too small. The second part of the paper focuses on participation of elderly Czech population in adult education activities based on a representative survey of adult education in the Czech Republic performed in the spring of 2005. Adult education including senior education is an important feature of knowledge society and naturally also one of the factors aimed at making senior Czech population more active. Data from this survey show that 22% of senior Czech population participated in one course or another concerning their job description, a language course, a course of computer skills, a course in personality development, a course in leisure-time activities or an educational activity concerning civic life. The same share of population plan to attend a course in the next year. It can be said in general that the participation of the senior Czech population depends on the achieved level of education significantly – the more educated the individual, the higher his/her participation. Whether senior Czech people will participate in this kind of education in the near future then depends on whether they have already participated in it (the correlation between past participation and intended participation in the near future is 0.69). The paper then brings a detailed analysis of factors influencing participation in adult education in this age group. The paper concludes that the readiness of senior Czech population to face the need for lifelong learning has not been too good so far. The paper however concludes with an optimistic hypothesis: the senior age group might reflect the cohort effect of the social climate prevalent during the past regime when elderly people were led to believe that old age is but an age of well-deserved retirement when one should harvest the fruits of their previous work activity. This passive approach to ageing is currently being overcome by stressing active old age – there are reasons to expect that the cohort of future seniors who are currently in their forties and mid-forties will be an entirely different generation.
Návaznosti
1J017/04-DP2, projekt VaVNázev: Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje
Investor: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, Vzdělávání dospělých v různých fázích životních cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 07:11