D 2007

Expert teacher as a proficient and a moral authority

ŠVAŘÍČEK, Roman

Základní údaje

Originální název

Expert teacher as a proficient and a moral authority

Název česky

Učitel expert jako odborník a morální autorita

Autoři

ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Česká republika, garant)

Vydání

2006. vyd. Ljubljana, International Congress for School Effectiveness and Improvement. Book of Abstracts, s. 25-25, 2007

Nakladatel

Šola za ravnatelje

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Slovinsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/07:00031819

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-961-6637-03-9

Klíčová slova anglicky

expert teacher; professional development; developmental progression; moral authority; qualitative research; life history

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 23. 6. 2008 11:28, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.

Anotace

V originále

The article deals with a presentation of partial results from a research on an expert teacher. The term 'expert' means an experienced teacher that has knowledge and skills, and that, furthermore, holds definite moral values. An expert teacher is not a proficient only. Surrounding teachers see him as a moral authority and 'school leader'. This is what distinguishes an expert teacher from any other expert, for example in banking or metallurgy. In this research project, an expert teacher is understood as an experienced, qualified and quality teacher who is viewed as a moral authority by his colleagues. The objectives of this research project are to create such a description of an expert teacher, which integrates the expert s thoughts, acting in a classroom, professional and personal developments. Main focus is on the expert s acting at school, the way he influences other teachers and reasons why teachers regard him as an example. The interest in expert teachers is motivated by an attempt to understand the whole educational process. Teachers play the central role in this process. In today s discussion about changing schools to school as a learning community and in the present transformation of primary schools in the Czech Republic, it is very important to discover how expert teachers influence their colleagues. The main research question is: Is it possible to understand professional and personal development of expert teachers? Why is he a moral authority? Qualitative discourse is chosen for collecting and analyzing data with the use of biographical and narrative approaches. The method of biography is cumulative with the application of a specific method: life history. Life history consists of deep interview, observation of expert teaching and interviewing with third party (with the head, management and other teachers). The relationship between teacher and pupils are the most important category for experts because these relationships have the main influence on a classroom s climate and acquired educational results of pupils. Good relationship with pupils is based on mutual reliance and thus became one of the sources of satisfaction from work for experts. Expert teachers could be described as dissatisfied with many issues at school. This dissatisfaction is not a passive search for other s mistakes. It is active and it urges the expert to change the state of things. Experts, thanks to their belief that teacher is the main agent of changes in classroom and school, influence many issues at school. This is the first reason why they participate actively in the educational process. The second reason is that experts are recognized as experienced teachers with moral authority by the head and school management. Thus, experts are called to participate in decision making in the educational process at their own school. Experts are mentors for beginners quite frequently. Mentoring enables experts to pass on their experiences and it is seen as a kind of appreciation of experts by the school management. This gives a lot of power to experts to make new decisions and change school s habits.

Česky

Cílem příspěvku je prezentovat dílčí výsledky z realizovaného výzkumu učitele experta. Expertem je míněn zkušený učitel, který má určité znalosti a dovednosti, ale také zastává určité morální hodnoty. Učitel expert tedy není jenom uznávaným odborníkem v oboru: širší okolí v něm vidí morální autoritu. Tímto se učitel expert odlišuje například od experta v bankovnictví, či metalurgii. Ve výzkumném projektu je učitel expert nahlížen jako zkušený, kvalifikovaný a kvalitní učitel, který je okolím označen jako morální autorita. Cílem výzkumného projektu je vytvořit popis učitele experta, který integruje jeho myšlenky, běžnou praxi ve třídě, profesní a osobnostní vývoj. Hlavní zřetel je brán k tomu, jak působí na dění ve škole, jak ovlivňuje ostatní učitele a proč je pro ostatní učitele příkladem hodným následování (vzorem). Zájem o myšlení učitele experta je motivován snahou o porozumění celému vyučovacímu procesu, jehož ústřední roli zaujímá učitel. V dnešní diskusi o změnu školy ke škole jako učící se společnosti a v současné transformaci základního vzdělání v České republice je nepochybně důležité zjistit, jakým způsobem učitelé experti působí na chod školy a ostatní učitele. Hlavní výzkumná otázka tedy zní: Lze porozumět profesnímu a osobnostnímu rozvoji učitele experta? Proč je učitel expert označen okolím jako zkušený učitel s morálním kreditem? Jako základní interpretační metodologický diskurz je zvolena kvalitativní metodologie s použitím biografického a narativního přístupu. Použití narativního a biografického přístupu má své opodstatnění, neboť respondenty výzkumu jsou zkušení učitelé, kteří mají za sebou dlouholetou kariéru. Biografie a narativa je velice úzce spojená, podobně jako historie a příběh. Učitelé jsou totiž významně ovlivněni sociálním kontextem, ve kterém žijí a pracují. Postup biografického zkoumání je kumulativní a specifikou metodou je potom životní historie, která zahrnuje interview v různé podobě a zdrojem dat jsou také pozorování experta při výuce a rozhovory s třetí stranou (ředitelem školy, vedením a ostatními učiteli). Cílem postupu je více popsat kontext a odhalit nahodilé faktory v životě vypravěče. Nejpodstatnější pro experta je vztah učitele a žáka, neboť tento vztah má zásadní vliv na klima třídy a na dosahované vzdělávací výsledky žáků. Dobrý vztah se žáky, který je založen na vzájemné důvěře, je pro experty také jedním ze zdrojů uspokojení z vlastní práce. Učitelé experti jsou charakterizovatelní nespokojeností s mnoha otázkami ve škole, ale tato nespokojenost není pasivním hledáním chyb, ale je to nespokojenost vedoucí ke změně daného stavu. Díky zastávanému přesvědčení, že učitel je zásadním činitelem změn ve třídě a ve škole, se snaží sami měnit mnoho problémů. To je první důvod, proč značně participují na chodu školy. Druhým důvodem je to, že jsou také vedením školy rozpoznáni jako odborníci a morální autority, a proto jim vedení školy často nabízí participaci na rozhodnutích. K expertům chodí kolegové pro radu, nebo konzultaci. Dále se starají o začínající učitele, jsou vedením určeni jako uvádějící učitelé, mentoři. Mentorství je pro ně nejen uznáním od vedení školy, ale mohou také předávat své zkušenosti. Ono uznání kolegy se stává pro experty dalším motorem ke změně.