2006
Diaspora mezi snem a realitou: znovuobjevená společenství pro transnacionální svět?
HAMAR, EleonóraZákladní údaje
Originální název
Diaspora mezi snem a realitou: znovuobjevená společenství pro transnacionální svět?
Název anglicky
Diaspora Between Dream and Reality: Reinvented Societies in the Transnational World?
Autoři
HAMAR, Eleonóra
Vydání
Sociální studia, Brno, Masarykova universita, 2006, 1212-365X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/06:00016255
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
diaspora; genealogy; generation; Jewish identities; memory; transnational identities; wandering
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 13. 6. 2007 21:05, PhDr. Eleonóra Hamar, Ph.D.
V originále
V raných devadesátých letech 20. století se diaspora stala klíčovým konceptem postkoloniálních studií a od té doby je tento koncept využíván také v rámci výzkumů kultury a globalizace zaměřujících se na nejnovější vývoj transnacionálních proudů. V předloženém textu analyzuji disaporu jako „potulnou“ sociální strukturu, a to prostřednictvím interpretace teorie diaspory bratrů Jonathana a Daniela Boyarinů, kteří na diasporu nahlížejí zároveň jako na přítomnou situaci i jako na budoucí projekt transnacionálně propojeného světa. Ukazuji, jakou roli hraje paměť a vzpomínání v jejich redefinici genealogické skupinové identity diaspory a v jakém smyslu by se jejich pojetí diaspory mohlo stát pozitivní alternativou skupinové identity založené na teritoriálním principu. Konečně se také dotýkám problému moci diaspory, abych poukázala na to, jaká rizika přináší nereflektivní univerzalizace diaspory a utilitární využívání tohoto konceptu nezohledňující jeho kontext.
Anglicky
In the early nineteenths diaspora has become a key concept in post-colonial studies and since that time it is frequently used also in cultural and global studies focusing on the recent condition of transnational flows. In this text I analyze the diaspora as a “wandering” social structure via interpreting the diaspora theory of Jonathan and Daniel Boyarin, which takes the diaspora both as condition and project for a transnationally interconnected world. I show what role memory and remembering plays in their redefinition of the genealogical diasporic group identity and in what sense it is offered as a positive alternative to group identity based on territoriality. Finally I tackle the problem of powers of diaspora to demonstrate what risks are being reproduced by the unreflective universalizing of diaspora and by its de-contextualized utilization.
Návaznosti
| GP401/06/P290, projekt VaV |
|