Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{708347, author = {ČESÁLKOVÁ, Lucie}, article_number = {4}, keywords = {educational television; television exhibition context}, language = {cze}, issn = {0862-397X}, journal = {Iluminace}, title = {Pan učitel televize. TVŠ: televizní vysílání pro školní třídy i domácnosti}, volume = {17}, year = {2005} }
TY - JOUR ID - 708347 AU - ČESÁLKOVÁ, Lucie PY - 2005 TI - Pan učitel televize. TVŠ: televizní vysílání pro školní třídy i domácnosti JF - Iluminace VL - 17 IS - 4 SP - 39-56 EP - 39-56 SN - 0862397X KW - educational television KW - television exhibition context N2 - Aspekty myšlenky školní televize začaly být v Československu konkretizovány oproti zahraničí poměrně se zpožděním, první televizní kurzy pro školy byly odvysílány v roce 1958. Časopisecký diskurz o školní televizi se na rozdíl od praxe snažil udržovat se zahraničními modely televizního vyučování a nejnovějšími technologickými koncepty v oblasti audiovizuálních učebních pomůcek co nejtěsnější kontakt. Role instituce televizní a instituce školní na sebe v heterogenním konceptu televizního vysílání pro školy od počátků narážely, neboť byly založeny na odlišných komunikačních modelech a odlišných modech recepce audiovizuální informace. Veřejná televize oslovující primárně domácnosti, tedy početně omezené skupiny, prezentující fakta zábavnou, spíše doplňkovou, volnou formou, nevylučující estetizaci, přistupovala na požadavky školy, preferující disciplínu, maximálně efektivní didaktické lekce, standardizaci nejen technického vybavení tříd, ale i formální stránky filmů, neochotně. Do programu Československé televize se v šedesátých letech v časech televizního vysílání pro školy specializované didaktické lekce nedostaly. Televize chtěla být spíše alternativou, vyhovovalo jí zprostředkovat látku probíranou v osnovách tak, jak to nebylo možné v samotné třídě, poučit prostřednictvím prvků pedagogické rétoriky: názornosti, důrazu na názorné zvýznamnění důležitých informací intonačně či graficky titulkem apod., ale také se přiblížit dětskému divákovi, pobavit. Televizní instituce si v rámci projektu televizního vysílání pro školy udržovala tvůrčí autonomii a respektovala spíše hledisko služby široké veřejnosti než didakticky motivované specializace. ER -
ČESÁLKOVÁ, Lucie. Pan učitel televize. TVŠ: televizní vysílání pro školní třídy i domácnosti. \textit{Iluminace}. 2005, roč.~17, č.~4, s.~39-56. ISSN~0862-397X.
|