J 2005

Pan učitel televize. TVŠ: televizní vysílání pro školní třídy i domácnosti

ČESÁLKOVÁ, Lucie

Základní údaje

Originální název

Pan učitel televize. TVŠ: televizní vysílání pro školní třídy i domácnosti

Název anglicky

The Television teacher: TVŠ : television broadcasting for classrooms and homes

Autoři

ČESÁLKOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant)

Vydání

Iluminace, 2005, 0862-397X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/05:00031823

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

educational television; television exhibition context
Změněno: 14. 4. 2010 19:10, doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D.

Anotace

V originále

Aspekty myšlenky školní televize začaly být v Československu konkretizovány oproti zahraničí poměrně se zpožděním, první televizní kurzy pro školy byly odvysílány v roce 1958. Časopisecký diskurz o školní televizi se na rozdíl od praxe snažil udržovat se zahraničními modely televizního vyučování a nejnovějšími technologickými koncepty v oblasti audiovizuálních učebních pomůcek co nejtěsnější kontakt. Role instituce televizní a instituce školní na sebe v heterogenním konceptu televizního vysílání pro školy od počátků narážely, neboť byly založeny na odlišných komunikačních modelech a odlišných modech recepce audiovizuální informace. Veřejná televize oslovující primárně domácnosti, tedy početně omezené skupiny, prezentující fakta zábavnou, spíše doplňkovou, volnou formou, nevylučující estetizaci, přistupovala na požadavky školy, preferující disciplínu, maximálně efektivní didaktické lekce, standardizaci nejen technického vybavení tříd, ale i formální stránky filmů, neochotně. Do programu Československé televize se v šedesátých letech v časech televizního vysílání pro školy specializované didaktické lekce nedostaly. Televize chtěla být spíše alternativou, vyhovovalo jí zprostředkovat látku probíranou v osnovách tak, jak to nebylo možné v samotné třídě, poučit prostřednictvím prvků pedagogické rétoriky: názornosti, důrazu na názorné zvýznamnění důležitých informací intonačně či graficky titulkem apod., ale také se přiblížit dětskému divákovi, pobavit. Televizní instituce si v rámci projektu televizního vysílání pro školy udržovala tvůrčí autonomii a respektovala spíše hledisko služby široké veřejnosti než didakticky motivované specializace.

Anglicky

The study deals with the topic of school's television in Czechoslovakia in the 1960s and concentrates on the alternative tendencies of specialized didactic lessons made by Czechoslovak Television (programming schedule, aesthetics, setting etc.)