2005
Pan učitel televize. TVŠ: televizní vysílání pro školní třídy i domácnosti
ČESÁLKOVÁ, LucieZákladní údaje
Originální název
Pan učitel televize. TVŠ: televizní vysílání pro školní třídy i domácnosti
Název anglicky
The Television teacher: TVŠ : television broadcasting for classrooms and homes
Autoři
ČESÁLKOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant)
Vydání
Iluminace, 2005, 0862-397X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/05:00031823
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
educational television; television exhibition context
Změněno: 14. 4. 2010 19:10, doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D.
V originále
Aspekty myšlenky školní televize začaly být v Československu konkretizovány oproti zahraničí poměrně se zpožděním, první televizní kurzy pro školy byly odvysílány v roce 1958. Časopisecký diskurz o školní televizi se na rozdíl od praxe snažil udržovat se zahraničními modely televizního vyučování a nejnovějšími technologickými koncepty v oblasti audiovizuálních učebních pomůcek co nejtěsnější kontakt. Role instituce televizní a instituce školní na sebe v heterogenním konceptu televizního vysílání pro školy od počátků narážely, neboť byly založeny na odlišných komunikačních modelech a odlišných modech recepce audiovizuální informace. Veřejná televize oslovující primárně domácnosti, tedy početně omezené skupiny, prezentující fakta zábavnou, spíše doplňkovou, volnou formou, nevylučující estetizaci, přistupovala na požadavky školy, preferující disciplínu, maximálně efektivní didaktické lekce, standardizaci nejen technického vybavení tříd, ale i formální stránky filmů, neochotně. Do programu Československé televize se v šedesátých letech v časech televizního vysílání pro školy specializované didaktické lekce nedostaly. Televize chtěla být spíše alternativou, vyhovovalo jí zprostředkovat látku probíranou v osnovách tak, jak to nebylo možné v samotné třídě, poučit prostřednictvím prvků pedagogické rétoriky: názornosti, důrazu na názorné zvýznamnění důležitých informací intonačně či graficky titulkem apod., ale také se přiblížit dětskému divákovi, pobavit. Televizní instituce si v rámci projektu televizního vysílání pro školy udržovala tvůrčí autonomii a respektovala spíše hledisko služby široké veřejnosti než didakticky motivované specializace.
Anglicky
The study deals with the topic of school's television in Czechoslovakia in the 1960s and concentrates on the alternative tendencies of specialized didactic lessons made by Czechoslovak Television (programming schedule, aesthetics, setting etc.)