J 2006

Počátky průmyslu a železnice na Moravě a ve Slezsku - historické aspekty vývoje

KUNC, Josef

Základní údaje

Originální název

Počátky průmyslu a železnice na Moravě a ve Slezsku - historické aspekty vývoje

Název česky

Počátky průmyslu a železnice na Moravě a ve Slezsku - historické aspekty vývoje

Název anglicky

The Beginning of Industry and Railway in Moravia and Silesia - Historical Aspects of Progress

Autoři

KUNC, Josef (203 Česká republika, garant)

Vydání

Národohospodářský obzor, Brno, ESF MU, 2006, 1213-2446

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14560/06:00016315

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

Klíčová slova anglicky

Industry; Railway; Moravia and Silesia; Historical Aspects

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 16. 1. 2007 16:04, doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D.

Anotace

V originále

Průmyslová výroba má na Moravě dlouholetou historii a tradici. Původní koncentrace manufakturní a později tovární výroby se etablovaly zejména v moravsko/slezsko – pruském příhraničí a v Brně a okolí. S rozvojem těžby uhlí a primárně navazujících výrob (zejména hutnické a kovozpracující) zaznamenalo prudký rozvoj průmyslu především Ostravsko, což byla ovšem do určité míry výjimka, protože těžiště průmyslové výroby se v průběhu 19. století přesunulo, do značné míry také vlivem rozvíjející se železniční dopravy, do vnitrozemí do nově vznikajících průmyslových center. Právě město Brno, jako jedno z nejvíce průmyslových měst celého Rakouska bylo v roce 1839 napojeno na parostrojní železnici a industrializace a urbanizace Moravy a Slezska (také díky železnici) byla spuštěna.

Anglicky

Industrial production in Moravia has a long history and tradition. Original concentration of manufactoral and factory production was based particularly in Moravian/Silesian – Prussian borderland and in Brno and its surroundings. Together with coal mining development and related production (metallurgy and metal works) the Ostrava region experienced intensive development, which was an exception to a certain extent, since centre of industrial development relocated during the 19th century, in a large degree thanks to developing railway infrastructure inland into newly established industrial centres. Just Brno, as a one of the most industrial cities of the whole former Austria, was in 1839 connected to locomotive railway and industrialization and urbanization of Moravia and Silesia was set off.

Návaznosti

GA402/04/2128, projekt VaV
Název: Železniční doprava - institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie
Investor: Grantová agentura ČR, Železniční doprava-institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie