D 2006

Obraz dítěte a dětství v současných čítankách.

ZÍTKOVÁ, Jitka

Základní údaje

Originální název

Obraz dítěte a dětství v současných čítankách.

Název česky

Obraz dítěte a dětství v současných čítankách

Název anglicky

Presentation of childhood in contemporary readers

Autoři

ZÍTKOVÁ, Jitka (203 Česká republika, garant)

Vydání

1. vyd. Ostrava, Slovo a obraz v komunikaci s dětmi. Komunikace s dětmi v zrcadle času./CD/ od s. 130-136, 7 s. 2006

Nakladatel

PdF OU

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/06:00031875

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

80-7368-271-0

Klíčová slova anglicky

reader; primary school; childhood; realistic prose; positive approach; disquiet tone

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 29. 5. 2009 14:35, Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek se formou dílčí výzkumné sondy zabývá tím, jak je v současných čítankách z nakladatelství Alter a Nová škola zastoupena realistická próza ze života dětí a prezentován obraz dětí a dětství. Příspěvek si všímá možností "vstupů" do imaginárních světů těchto textů a jejich přitažlivosti pro dětské čtenáře. Na základě dílčích analýz bylo zjištěno, že hlavní rozdíly mezi čítankami lze vyjádřit slovy zábava, pozitivní přístup, přítomnost na straně jedné (Nová škola) a znepokojivost, minulost na straně druhé (Alter).

Anglicky

The paper is a partial research probe, it deals with the ways how the realistic proses from children lives are presented and how the image of childhood is given in the readers for primary school edited by Alter and Nová škola. The author deals with the possibility of "entrance" to imaginary worlds of these texts and also with their attraction for young readers. On the basis of partial analysis it is claimed that the main difference between textbooks can be expressed by words amusement, positive approach, the present on the one hand (Nová škola), and relevance, disquiet tone, the past on the other hand (Alter).