PROKOPOVÁ, Alice. Vliv osobnosti učitele na prosociálnost žáků (The influence of the personality of a teacher on the pro-sociability of pupils). In Škola a zdraví 21. Brno: Paido, 2006, p. 164-183, 19 pp. ISBN 80-7315-119-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vliv osobnosti učitele na prosociálnost žáků
Name in Czech Vliv osobnosti učitele na prosociálnost žáků
Name (in English) The influence of the personality of a teacher on the pro-sociability of pupils
Authors PROKOPOVÁ, Alice.
Edition Brno, Škola a zdraví 21, p. 164-183, 19 pp. 2006.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 80-7315-119-7
UT WoS 000264731000019
Keywords in English pupil; pro-sociability1; moral maturity; teacher; personality of a teacher; authoritativity; permissiveness; facilitation of pro-sociability; causal prevention of chicane
Tags authoritativity, causal prevention of chicane, facilitation of pro-sociability, moral maturity, permissiveness, personality of a teacher, pro-sociability1, pupil, teacher
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D., učo 1247. Changed: 2/11/2007 22:20.
Abstract
Studie se zabývá výzkumem některých konkrétních faktorů facilitace prosociálnosti dětí mladšího školního věku. Klíčová otázka, z níž se odvíjí zaměření výzkumu, se týká vztahu mezi osobností učitele a prosociálností žáků.Hlavním výsledkem výzkumu z hlediska nových poznatků, které přináší, je prokázaný vztah mezi autoritářstvím učitele a prosociálností jeho žáků; nízká míra autoritářství učitele ovlivňuje děti v tomto smyslu pozitivně, vysoká míra autoritářství negativně. Autoritářství učitele se ukázalo jako vysoce průkazný prediktor zkoumaných charakteristik žáků.
Abstract (in English)
The paper deals with the investigation of some concrete factors of the facilitation of the pro-sociability of children aged 6 11. The key question of focusing the investigation concerns the relationship between the teachers personality and the pro-sociability of the pupils.The main result of the investigation from the point of view of new knowledge is the verified relationship between the authoritativity of the teacher and the pro-sociability of his pupils. A lower extent of the authoritativity of the teacher influences the children in a positive sense, a high extent in a negative way.The authoritativity of the teacher proved as highly confirming predictor of the investigated characteristics of the pupils.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 26/4/2024 07:47