KVIZDA, Martin, Tomáš POSPÍŠIL, Daniel SEIDENGLANZ a Zdeněk TOMEŠ. Železniční doprava - institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 230 s. Železniční doprava. ISBN 978-80-210-4233-9.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Železniční doprava - institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie
Název anglicky Railway Transport - Economic Policy and Theory
Autoři KVIZDA, Martin (203 Česká republika, garant), Tomáš POSPÍŠIL (203 Česká republika), Daniel SEIDENGLANZ (203 Česká republika) a Zdeněk TOMEŠ (203 Česká republika).
Vydání 1. vyd. Brno, 230 s. Železniční doprava, 2007.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14560/07:00020150
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISBN 978-80-210-4233-9
Klíčová slova anglicky railway transport; economic policy; transport policy; transport analyses; railways efficiency
Štítky economic policy, railway transport, railways efficiency, transport analyses, transport policy
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Naďa Voráčová, učo 62883. Změněno: 4. 6. 2009 15:25.
Anotace
Monografie je výstupem stejnojmenného projektu podporovaného GA ČR. Celý text je organizován do šesti základních kapitol. První kapitola se zabývá základními teoretickými koncepty, které jsou relevantní pro analýzu především mikroekonomických aspektů železničního trhu, vztahu státu a železničních dopravců a působení konkurence na železničním trhu. Druhá kapitola využívá historickou metodu při studiu některých problémů, které jsou přítomny v minulosti i současnosti železnic. Analýza příčin některých současných problémů železnice dala překvapující zjištění, že řada problémů má počátky v dávné historii a mnoho z nich se cyklicky opakuje. Na tuto kapitolu navazuje kapitola třetí, která se zabývá ekonomickou historií železnice. V rámci historické analýzy vývoje světových železnic je aplikována teorie životního cyklu na vývoj železnice, včetně možných důsledků pro tvorbu dopravní politiky. Čtvrtá kapitola je věnována základním principům a důsledkům Evropské dopravní politiky, jež je klíčovým strategickým faktorem rozvoje dopravních systémů členských zemí EU. Při jejím rozboru je využito metod geografické a ekonomické analýzy. Pátá kapitola se zabývá problematikou železniční sítě v českých zemích, zejména otázkou, za jakých podmínek vznikaly jednotlivé tratě a zda tyto podmínky odpovídaly teoretickým kritériím efektivity železničního provozu. Z analýzy historických reálií jsou odvozeny závěry pro fungování současné železniční sítě. Šestá, závěrečná kapitola je zaměřena na analýzu hospodářských výsledků české železnice a analýzu konkurenčního prostředí české železnice.
Anotace anglicky
The study was supported by GACR project. The first chapter is aimed on microeconomic aspects of railway transport markets, on a relationship between the state and railway operators, and on railway markets competition. A historical method was applied in the second chapter to solve an origin of temporary railway problems. Connected the third chapter was based on economic history of railways using a theory of products life time cycle. Principles and results of applied European common transport policy were discussed in the fourth chapter. The Czech railway network was analyzed in the fifth chapter using a historical method and applying a principle of path dependence. The financial analysis of the Czech railway transport was made in the sixth final chapter.
Návaznosti
GA402/04/2128, projekt VaVNázev: Železniční doprava - institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie
Investor: Grantová agentura ČR, Železniční doprava-institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie
VytisknoutZobrazeno: 8. 5. 2024 05:53