MADECKI, Roman. Věda obdivovaná i zatracovaná. In Studia Humanitatis, Ars hermeneutika: Metodologie a theurgie, hermeneutické interpretace. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006, s. 51 - 58. ISBN 80-7368-252-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Věda obdivovaná i zatracovaná
Název anglicky The science admired and also cursed
Autoři MADECKI, Roman.
Vydání Ostrava, Studia Humanitatis, Ars hermeneutika: Metodologie a theurgie, hermeneutické interpretace, od s. 51 - 58, 8 s. 2006.
Nakladatel Ostravská univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 80-7368-252-4
Klíčová slova anglicky science; scientific cognition; progress
Štítky progress, science, scientific cognition
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Jana Neubertová, učo 109420. Změněno: 15. 4. 2010 15:04.
Anotace
Ve vztahu k vědeckému poznání pozorujeme dnes na jedné straně skepticismus, relativismus či nihilismus, na druhé straně pak postoj zcela opačný, jímž je chápání vědy jako mocné ideologie, jako nového náboženství založeného na víře, že věda je jedinou lidskou kognitivní aktivitou, která je schopna pravého poznání. Autor studie se domnívá, že tyto postoje plynou především ze tří vzájemně provázaných problémů, s nimiž se současná věda potýká: 1. problém pravdivosti a objektivnosti vědeckého poznání; 2. problém pokroku ve vědě; 3. problém vlivu mimovědeckých činitelů na vývoj vědeckého poznání.
Anotace anglicky
In the relation to the scientific cognition we observe today on one hand the scepticism, relativism or nihilism, on the other hand then the attitude quite opposite, which is an understanding the science as a powerful ideology, as new religion based on the belief that the science is the only human cognitive activity which is able of right cognition. The author of study believes that these attitudes result above all from three mutually connected problems, which the contemporary science confronts: 1. Problem of verity and objectiveness of scientific cognition; 2. Problem of progress in science; 3. Problem of influence of non-scientific factors on the development of scientific cognition.
VytisknoutZobrazeno: 29. 5. 2024 07:17