J 2003

Strážci paměti. Autobiografické vyprávění a normativní aspekty kultury ve Stonavě na Těšínsku.

GRYGAR, Jakub

Základní údaje

Originální název

Strážci paměti. Autobiografické vyprávění a normativní aspekty kultury ve Stonavě na Těšínsku.

Název anglicky

Memory Gate-Keepers. Autobiographical Narratin and Normative Aspects of Culture in Stonava

Autoři

GRYGAR, Jakub (203 Česká republika, garant)

Vydání

Etnologický časopis. Český lid, Praha, Academia, 2003, 0009-0794

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Archeologie, antropologie, etnologie

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/03:00031989

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

social memory; autobiography; narration; Silesia

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 20. 6. 2009 17:55, doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D.

Anotace

V originále

Sociální paměť vtělená do symbolických příběhů, vykazuje vůči společnosti formativní sílu tím, jak se podílí se na vymezování přítomnosti. Strukturace času, kterou nacházíme v autobiografických příbězích, odrážejí nejenom individuální paměť, ale i paměť sociální. Na základě různé časové strukturace přítomné v autobiografickýh vyprávěních, a na základě jednotlivých bodů zlomu, rámujících tato vyprávění, můžeme uvažovat o existenci společenství sdílené paměti. Text studuje situaci ve Stonavě, obci v české části Těšínska, a jednotlivé narativní rámce, v nichž je referováno o historii obce.

Anglicky

Social memory embodied in symbolic stories, passed on within the society, take part in determination of present time, because it lays normative claims to the society and shows a formative power. The structuration of the time we find in autopbiographical stories reflects the understanding of history, and its present interpretation. The autobiographies don't employ only individual time, but there appears also a social dimension of life. The individual "breakibg points" that emerge in the embodiement of the past not only divide quantitatively the differently experienced time periods, but they also indicate the existence of different "communities of shared memory". The text deals with the situation in the village Stonava in the Czech part of Cieszyn Silesia. Just here we find the highest number of Polish victims of the Czechoslovak-Polish armed conflict of January 1919 that died in one village. The remembrance of this event or its forgetting, as well as placing these events to the broader interpretative frame, serves as a device to understand the structuration of inhabitants of Stonava based on different foundation than simply the national identification or political preferences.