HANŽLOVÁ, Martina and Petr MACEK. Pojetí důvěry u adolescentů (The Concept of Trust in Adolescents). In Sociální procesy a osobnost 2005: sborník příspěvků. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 2006, p. 134-140. ISBN 80-86174-09-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pojetí důvěry u adolescentů
Name (in English) The Concept of Trust in Adolescents
Authors HANŽLOVÁ, Martina (203 Czech Republic) and Petr MACEK (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, Sociální procesy a osobnost 2005: sborník příspěvků. p. 134-140, 7 pp. 2006.
Publisher Psychologický ústav AV ČR
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/06:00016431
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 80-86174-09-3
Keywords in English trust; adolescence
Tags adolescence, trust
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Martina Hanžlová, učo 42141. Changed: 18/4/2007 10:49.
Abstract
Důvěra patří k základním předpokladům vzájemnosti, sdílení a spolupráce. Přestože její základy bývají položeny již v raném dětství, adolescence má pro utváření celistvého a stabilního pojetí důvěry rovněž velký význam. V tomto příspěvku zkoumáme pojetí důvěry u 15 až 21letých dospívajících. Předkládáme výsledky dvou studií. V první z nich uvedlo 959 českých, slovenských, skotských a francouzských adolescentů asociaci vztahující se k důvěře. Ve druhé doplnilo 490 českých dospívajících nedokončenou větu „Důvěra je...“. Výsledky potvrzují důležitost důvěry a naznačují dva hlavní koncepty: důvěru založenou na emocích jako součást vztahu a důvěru kognitivního charakteru založenou na dohodě.
Abstract (in English)
Trust can be seen as the cornerstone of reciprocity, sharing and cooperation. Although the foundations of trust are probably set in early childhood, its forming in adolescence is of great importance as well. In this paper we explore the concept of trust in 15 to 21-year-old adolescents. We report the results of two surveys. In the first one, 959 adolescents from Czech Republic, Slovakia, Scotland and France gave one association related to trust. In the second one, 490 Czech adolescents completed the unfinished sentence “Trust is....”. Results confirm the importance of trust and suggest two main concepts: emotion-based trust as a part of the relationship and cognitive trust based on an agreement.
Links
GA406/04/0611, research and development projectName: Důvěra v procesu jednání v interpersonálních situacích
Investor: Czech Science Foundation, Trust in process of action within interpersonal situations
PrintDisplayed: 21/5/2024 19:36