D 2007

Lingvističeskij i didaktičeskij aspekty funkcional´no-grammatičeskich issledovanij

BRANDNER, Aleš

Základní údaje

Originální název

Lingvističeskij i didaktičeskij aspekty funkcional´no-grammatičeskich issledovanij

Název česky

Lingvistické a didaktické aspekty funkčně gramatického výzkumu

Název anglicky

Linguistic and Didactic Features of the Functional Grammer Research

Autoři

BRANDNER, Aleš (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Greifswald, Nomen est omen.Zeichen und An-Zeichen in den slawischen Sprachen. Festschrift für Manfred Niemeyer zum 60. Geburtstag, od s. 70-75, 6 s. 2007

Nakladatel

Ernst-Moritz-Arndt-Universität Greifswald

Další údaje

Jazyk

ruština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/07:00032090

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

3-86006-287-5

Klíčová slova anglicky

functional grammar grammatical system of Russian practical textbook functional communicative aspect language system comparison Russian with Czech describe a foreign language semantic and structural function

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 19. 3. 2011 21:12, Mgr. Oxana Čmelíková, Ph.D.

Anotace

V originále

Avtor analizirujet primenenije principov funkcionalnoj grammatiki pri obučenii inostrannym jazykam, v slučaje russkogo jazyka pri obučenii ruskomu jazyku kak inostrannomu. Funkcionalnaja grammatika stala odnim iz rukovodstvujuščich napravlenij v sovremennom jazykoznanii. Jeje problemy analizirujet mnogočislennaja literatura. V nej otražajutsja raznyje podchody k funcionalnomu analizu jazyka. Kommunikativnoje napravlenije obučenija jazykov v prošlyje desjatiletija zastavilo issledovatelej iskat novuju, praktičeski napravlennuju grammatiku, kotoraja objasnila by, kak v reči funcionirujut jazykovyje jedinicy, počemu oni funcionirujut takim obrazom, a ne po-drugomu. Na osnovanii primenenija funkcionalno-grammatičeskich pricipov možno dlja češskich rusistov sostavit učebnik po russkoj grammatike.

Česky

Autor rozebírá uplatnění principů funkční gramatiky při výuce cizích jazyků, v případě ruštiny při výuce ruštiny jako cizího jazyka. Funkční gramatika se stala jedním z vůdčích směrů současné jazykovědy. Jejími problémy se zabývá rozsáhlá literatura. V ní se odrážejí různé přístupy k funkční analýze jazyka. Komunikativní zaměření výuky jazyků v minulých desetiletích nutilo badatele hledat novou, prakticky zaměřenou gramatiku, která by vysvětlila, jak fungují v řeči jazykové jednotky a proč tak vlastně fungují. Na základě uplatnění funkčně gramatických principů lze pro potřeby českých rusistů sestavit učenici ruské gramatiky.