2007
Reading skills of Student of Faculties of Education
NAJVAR, Petr, Veronika NAJVAROVÁ a Jana DOLEŽALOVÁZákladní údaje
Originální název
Reading skills of Student of Faculties of Education
Název česky
Čtenářské dovednosti studentů učitelství na Pedagogických fakultách
Autoři
NAJVAR, Petr (203 Česká republika, garant), Veronika NAJVAROVÁ (203 Česká republika) a Jana DOLEŽALOVÁ (203 Česká republika)
Vydání
první. Berlín, Book of Abstracts, 2007
Nakladatel
DGLS
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Audiovizuální tvorba
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/07:00022457
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-3-9809663-6-8
Klíčová slova anglicky
reading skills; reading strategies; students
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 12. 12. 2007 12:54, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.
V originále
This paper discusses the results of a survey that examined the reading skills of faculties of Education's students. In three consequent years the survey was carried out at faculties of Education in Brno and Hradec Králové, Czech Republic. First year students are asked (in a questionnaire) what reading strategies they use in their studying, how they learn from written texts and what reading and learning strategies were encouraged in their basic school years. We assume that a teacher is only able to transfer those skills that he/she knows him/herself. Czech pupils achieved average scores in these areas in the PISA and PIRLS projects. We therefore assume that working with texts is far from ideal in Czech schools. This can be changed by young teachers provided that they have met with new approaches to reading and reading literacy in the course of their university studies. The first year students' reading skills are also tested for which we adopted two texts from the PISA project. Students answer questions regarding the texts and then they view the texts from the professional perspective, assessing and comparing them.
Česky
V příspěvku popisujeme výsledky průzkumu, který zjišťoval čtenářské dovednosti a čtenářské strategie studentů dvou pedagogických fakult v ČR.
Návaznosti
LC06046, projekt VaV |
|