ČAPKA, František a Jaroslav VACULÍK. Hygiene in First Republic Schools. In ŘEHULKA, Evžen. Řehulka, E.et al.School and Health 21, t.2. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, s. 43-50. ISBN 978-80-7315-138-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Hygiene in First Republic Schools
Název česky K problematice hygieny na školách první republiky
Autoři ČAPKA, František (203 Česká republika, garant, domácí) a Jaroslav VACULÍK (203 Česká republika, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, Řehulka, E.et al.School and Health 21, t.2, od s. 43-50, 8 s. 2007.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60101 History
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/07:00050802
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-7315-138-6
UT WoS 000264733100005
Klíčová slova česky hygiena;škola;první ČSR
Klíčová slova anglicky hygiene;school;the first Czechoslovak Republic
Štítky hygiene, school, the first Czechoslovak Republic
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc., učo 2734. Změněno: 28. 3. 2012 15:35.
Anotace
The analytical text deals with the interior arrangement of school building. The primary requirement was large, airy classrooms in newly designed school buildings with sufficient and efficient ventilation and correct, hygienic heating. The classrooms were to be equipped with high and wide windows with narrow gaps between the window panes to reduce the necessary artificial lighting of the classrooms. Further requirements included correctly sized classroom furniture (desks and seats), appropriate writing equipment, blackboard chalk, textbook print etc. Discussions were held about the beginning time of school lessons, correct timetable structure and scope of homework, without final settlement of the issues. A clear preference was expressed for morning lessons over afternoon lessons, even though this was often impossible to put in practice, as the increased population made it nearly impossible even to keep the stipulated number of pupils per classroom (there were requests for even further reduction of the number of pupils per classroom below 60).
Anotace česky
Analytický text se zabývá vnitřním uspořádáním školní budovy. Na první místo se dostal požadavek, aby se při projektování nových škol pamatovalo na velké, vzdušné učebny s dostatečným a účelným větracím zařízením a správným hygienickým vytápěním. Učebny měly mít vysoká a široká okna s úzkými meziokenními prostorami, umělého světla mělo být používáno co nejméně. Přirozeně byly dále zdůrazněny požadavky na nábytek ve třídě, zejména se striktně žádalo dodržování správných parametrů pro školní lavice (výšku sedadel a psací desku) a také pro podobu psacích potřeb, nátěru školní tabule, tisku v učebnicích apod. Spíše diskutována zůstávala otázka počátku školního vyučování, správného rozvrhu hodin a stanovení rozsahu domácích úkolů. Jednoznačně se preferovalo dopolední vyučování před odpoledním, i když praxe to často nedovolovala; výrazný populační nárůst žáků činil problémy s dodržováním stanového počtu žáků ve třídě, když se navíc ozývaly hlasy po dalším snižování limitu 60 žáků.
Návaznosti
MSM0021622421, záměrNázev: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století
VytisknoutZobrazeno: 22. 5. 2024 06:59